NULL Skriv ut sidan - Gravstenen i Sköns kyrka

Anbytarforum

Titel: Gravstenen i Sköns kyrka
Skrivet av: Carl Szabad (Carl) skrivet 2004-07-11, 09:08
Per-Åke! Du anser att jag använder en billig argumentering för att jag citerar ditt inlägg. Jag försöker att få fram hur trovärdigt det är med medeltida balsamerade lik i ett land där den metoden inte är omnämnd förrän bortåt 200 år senare, och då i samband med den mest ryktbare kung vi haft. För jag utgår från att du använde det citatet därför att du ansåg det hade relevans i sammanhanget.
 
Anledningen att jag, på grundval av det citat du använder, blir rejält misstänksam mot Carlanders trovärdighet om gravkamrarna är bl a den formulering du citerat, en bär en befallningsmans namn och en tillhör Fardjäkne unges (Fale Bures) grav! Varför skulle han inte namnge befallningsmannen i texten, för en gravsten som återger den titeln torde även ha ett namn, vilket vore högst intressant i sammanhanget. Och den norrländske författare som helt lugnt konstaterar att han hittat Fale unges grav, utan att närmare ange fullt trovärdiga källor till detta, får nog räkna med en viss misstänksamhet, för att uttrycka det milt.
 
Du tycker också inte det spelar så stor roll vilken siffra det står på gravstenen. Det kanske ska vara en femma eller ännu hellre en sexa, för då börjar det passa ihop bättre med dina teorier! Hur kan en sexa se ut som en fyra?
 
Om vi sedan antar att det går att lokalisera det exakta läget av den gamla kyrkan, vilket inte borde vara så svårt, och att det då också går att få fram exakt var på marken de gamla gravarna legat, vilket torde vara betydligt mer osäkert, och att man får tillstånd att sätta spaden i jorden där, vilket med ovanstående skäl torde vara rätt omöjligt, och att man då hittar benbitar, vilket också torde vara rätt otroligt eftersom man gissningsvis lagt ihop alla ben man hittat i en hög och begravt dem igen någon annanstans, vilken eller vilka bitar skulle man då ta prov på? Och vem skulle bekosta det hela?
 
Om man då mot all rimlig sannolikhet hittar en benbit där DNA-t stämmer med den som hävdar släktskap med Fartaign Unge, vad vet vi då? Ingenting mer än att en anfader till den nutida referensen ligger i jorden vid Sköns kyrka.
 
Det är dock mycket mycket troligare att DNA-t inte stämmer. Och det lär knappast få de troende Bureättlingarna att stryka honom i sina antavlor.