NULL Skriv ut sidan - Johan Bureus vs Farde Unge

Anbytarforum

Titel: Johan Bureus vs Farde Unge
Skrivet av: P-Å Borssén skrivet 2007-07-20, 12:35
Bengt Johansson har fört en diskussion i detta forumpå tråden Siggo Christopheri Bure, där dennes relation till frälsemannen Johan Siggesson kom upp.
 
I mitt tidigare inlägg ovan har jag berört Johan Bures omnämnade av Johan Siggesson i sin papper om Buresläkten. Vad jag kan se kommer uppgifterna om JS uteslutande från Johan Bure.  
 
Genom att påstå att herr Lars skulle ha läst en krönikebok som fanns i Sköns kyrka om Fale unges fantastiska historia, vill JB göra denne prästman till sanningsvittne om Krönikans existens och historiens tillförlitlighet.  
 
Genom att därtill påstå att krönikeboken samt Fale unges vapen tagits från kyrkan undviker JB att sedemera konfronteras med sanningen, att varken Krönikeboken och vapnet har funnits i Sköns kyrka, men JB har dock kvar ett vittne till uppgifterna, menar han, som både sett och läst krönikan.  
 
Att det var Johan Siggesson som utfört konfiskeringen och, att denne påstått sig, genom släktskap till Fale unge, ha rätt till släktklenoderna, och att han därtill är född i Skön, har vi endast JB:S ord på. Herr Lars (död i början av 1598) har inte hörts i frågan och hans son herr Peter har inte på annat sätt bekräftat hörsägnen. Han var f ö död (februati 1602) långt innan JB färdigställt sin Släktbok i februari 1609.
 
Johan Siggesson har med all sannolikhet erhållit adelsskap på egna meriter. Sköldmärket tyder därpå och till grund för detta torde ligga en krigisk bravad av JS under det norska fältåget på 1560-talet.