NULL Skriv ut sidan - Johan Bureus vs Farde Unge

Anbytarforum

Titel: Johan Bureus vs Farde Unge
Skrivet av: P-Å Borssén skrivet 2007-07-20, 23:13
Även jag vill förtydliga mitt förra inlägg.
 
Det är min uppfattning, trots JB:s uppgifter rörande JS:s beslagtagning av Fale unges sköld och Krönika, att denne ändå mycket väl kan härstamma från Skön, men detta kan inte grundas på JB:s dubiösa påståenden. Dessa kan kanske istället tolkas som, att JB mycket väl visste att JS härstammade från Skön. Kanske de t o m var befryndade, och att han därför inte behövde göra några efterforskningar på plats i Skön 1591 vare sig efter dennes släkt eller 'släktklenoderna' - skölden och Krönikan.
 
Hans intresse för JS visades då han som Du skriver efterfrågade dennes boendeort. Johan Siggesson dog mellan 1579.05.19 och 1581.01.01. JB var då 11 - 13 år och inskriven i Uppsala skola under magister Olaus Andre? aga.  
 
JB kan ha varit  underkunnig om, att JS hade besökt Skön och herr Lars, under åren 1564-71, då han var överbefällhavare för trupperna i Norrland med titeln fältöverste och lagman för Jämtland och Härjedalen.
 
Johan Bure har hävdat, att han var ättling till Fale unge och dennes vapen hade han ättlingar och släkt rätt att föra. När vi har rättat ut alla frågetecken kring JB, kan vi kanske säkrare tala om 'ättestöld' eller ej.
 
Mvh /Per-Åke