NULL Skriv ut sidan - SV: Påvel Mårtensson och Malin Påvelsdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Påvel Mårtensson och Malin Påvelsdotter
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-08-26, 07:11
Hej Torsten!
 
Intressant sammanställning. Av ditt inlägg kan jag dock inte se några nya källor som bevisar att Malin Påvelsdotter verkligen var dotter till den Påvel Mårtensson som uppges ha varit klockare i Uppsala domkyrka. Hustomten i Stockholm (Olof Knutssons gränd i gamla staden) som Per Glandii säljer (SST 1609 15/11) på sin hustrus vägnar har jag läst men där framkommer inget nytt - ej heller i Knut Henrikssons köp av en Påvel Mårtenssons del i ett hus på Köpmannagatan (SST 1626 16/2). Syskonbarn i äldre tid betyder i regel kusin och inte  brorsbarn/systerbarn som i modern betydelse.  
 
Sune Glandius (han var student i Uppsala 1644 (=> ca 20-25 år, och således född ca 1620) och sedan kyrkoherde i Förlösa, Kalmar stift; att hans fadersnamn var Persson är jag skeptisk till just nu - källan är väl enbart Gösta Molin?) tvivlar jag på att han är son till Per Glandius och Kerstin Månsdotter. Detta av det skälet att han inte nämns i det arvskifte om skolmästargården som finns efter Per Glandius i Jönköping (omnämns av Per andersson i Jönköping i en äldre del av Släkt och hävd). Namnet Glandius betyder något med ollon- och är säkerligen inget unikt namnval och eftersom det inte fanns några regler för att anta ett efternamn i äldre tider så kunde flera bärare använda samma efternamn även om de var obesläktade. Det förekommer även en Jon Olofsson Glandius (f 1644, student i Uppsala 1668 27/2, kommin. i Lidhult, död 1685 - se Smol. Ups. nr 207 (del 1 s 214) och Per Persson Glandius (kh i Gårdsby 1612, död 1642 - se Smol. Ups. nr 17 (del 1 s 50)).    
Uppgiften som kopplar Sune Glandius (ej Suno det är en latinsk variant) till Per Glandius i Jönköping kommer ifrån Gösta Molin i Smolandi Upsalienses del 1. Detta verks utgivande, om småländska uppsalastudenters biografier, övertogs sedan del 2ff av Paul Wilstadius. Dessa två herrar var dock olika källkritiskt skolade. Molins uppgifter är stundvis inte vatten värda eftersom han fabulerar och gissar, använder sig av Wieselgrens felaktiga noteringar etc. Wilstadius däremot är en man värd all respekt när det gäller källforskning och kritiskt övervägande. Del 1 av Smolandi Upsalienses är alltså en ej pålitlig del och borde omarbetas.  På Uppsala universitetsbibliotek (Carolina) förvaras orginalmanuskriptet till Smolandi Upsalienses med källorna och resonemnagen (de kunde ej tryckas pga kostnaderna så det som kom ut var en lightvariant). Kanske finns även Molins eventuella källor till del 1 här. Värt att kolla upp.
 
I övrigt är jag benägen att hålla med dig i resonemanget som förs ovan om varför Malin Påvelsdotter ej omnämns i Johan Bures släktbok.  
 
vänliga hälsningar,
 
Niclas Rosenbalck