NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-01
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-01-27, 20:43
Thomas tack. Tror du att UB i Lund för min räkning kan begära in kopior av Fants tryck. Det låter för bra för att kunna vara sant. Jag ska pröva!
 
Jag har fortsatt att studera Landskapshandlingar för Medelpad. Har bl.a. konstaterat att det 1555 fanns en (bonde-)länsman Olof i Hångsta som var befriad från skatt. I samma by fanns för övrigt 1535 en Erik Sigfridsson (Sigge smekform för namn på Sig- enligt nättidningen Rötter). Under samma år redovisades ingen skattskyldig i Viken. Hemmanet var väl antingen obebott eller ägt av en skattebefriad ämbetsman. Gästgivare åtnjöt inte skattebefielse vad jag vet. Men de kanske inte stämmer.
 
Landsk. handl. 1555 innehåller också två sigill, tillhöriga fogden Jon Larsson och ett skrivaren (Kjäll). jag kan kopia en scannad bild av sigillen och lägga in dem här om någon är intresserad.
 
[Algot Hellbom, Medelpads äldre urkunder, sid. 252-253] I detta tryck omnämns en Fforde i Birsta som var nämndeman vid ett landstingsmöte i Kungsgården, Selånger 1519-07-09.
 
Sigge Falesson - har det verkligen funnits en sådan i Birsta? Dikt eller verklighet?
 
Vänlig hälsning
Göran Johansson