NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-01
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-01-28, 19:01
[Chronicon genealogicum, Stockholm 1718]: .... Sigge Fales son i Byrestad och Medelpad, som där war en besutten bonde och lemnade efter sig tre söner, Christopher Siggesson, Johan Siggesson och Mårten Siggesson i Gefle ..... Denna andrahandskällas tillförlitlighet är kanske svår att uttala sig om. Sättet att skriva tyder på att författaren (Peringskiöld?) kan ha haft klart för sig vad han talade om, tycker jag. Det är knappast troligt att den ena felaktiga släkten (Sparre) ersätts med en annan lika felaktig! Den som skrev det bör, av ren självbevarelse, ha varit tämligen säker på sin sak.  
 
Hemmanet Torp är intressant endast p.g.a. namnet Christopher Siggesson. Om samband med Birsta inte kan spåras så faller detta spår anser jag. Hela byn Birsta (105 mål) hade 5 bönder 1559 och Viken (90 mål) med Christopher Siggesson som ensam ägare! Det som förvånar mig lite är att en landsknekt plötsligt tycks ha blivit ägare till ett så präktigt hemman.  
 
Jag antar att hemmanet Vikens ägare möjligen kan ha varit skattebefriad under ett antal år på 1550-talet. I mantalregister från 1555, 1556 och 1558 saknas namn på ägare. Registret över smörtiondet 1557 upptar bönderna Måns Jonsson (jag skrev felaktigt Måns Hanssons ovan) och Sven Björnsson. Kan dessa bönder ha brukat hemmanet på arrende tror ni? Ägare skulle kunna vara Johan Siggesson. 1559 träder Christopher Siggesson in som ägare. Efter sin broder?
 
Jag tror inte att Viken var en länsmansgård. I de fall det funnits en länsman på en gård i Torps socken så finns uppgift om det i nämnda längder från 1550-talet. Möjligheten att Viken varit en gästgivargård kvarstår dock. Jag har ingen kännedom om den aktuella trakten och vet inte om Vikens geografiska läge i förhållande till ridvägar gör det sannolikt att Viken varit en anhalt. Finns det någon som kan svar på det?