NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-01
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-01-29, 16:44
Thomas, jag är helt medveten om att en häradshövdingesyssla var synnerligen begärlig. Johan Siggessons bakgrund, såsom den oftast presenterats, tyder på att han kan vara son till en välbärgad bonde i Skön socken. Antingen måste detta ifrågasättas (och det tycker jag att man ska kunna göra) eller så får man försöka förklara Johan Siggessons framgångar på annat sätt. Upplands lagman var överlagman för Norrlandslänen inkl. Medelpad. Domarsysslan handhades i dessa län i lagmannens namn av underlagmän. Kunde detta (rent allmänt) för en duglig person vara en tänkbar befordingsväg till en häradshövdingebefattning? En annan möjlighet i Johan Siggessons fall kunde vara ett han haft ett tidigare gifte (dvs före giftermålet med Anna Stensdotter) med en kvinna vars familj hade en mer framträdande roll i samhället än den ev. bonden Sigge Falesson från Skön. En tredje möjlighet skulle kunna vara att befattningen i Östergötland handlar om ren nepotism, vilket kanske är mindre troligt.  
 
På måndag kväll ska jag ge igenom Gustav Vasas registratur 1545~1558 även om det på ditt sätt att skriva faktiskt låter som om du redan hade svar. Visst handlar det om att handskas med lösryckta fragment. Om inget nytt framkommer genom landskapshandlingar eller i GFR så är frågan om inte frågan för min del får anstå tills vidare.
 
Stefan, den metod du förespråkar är inte dum, men jag undrar om den leder någon vart. I så fall, och med beaktande av det stora intresse som denna diskussion har väckt, så skulle det förvåna om inte allt inom vårt ämne som står att finna i de alster som du nämner redan vore framförda här i forumet. Men, men ... man kan inte så säkert veta!
 
Kan Hans i Viken där ting hölls 1557-1566 ha varit präst i socken? Knappast! Jag ska i alla fall undersöka den saken också på måndag kväll. Men om någon redan nu vet svaret så vore intressant att veta.
 
Vänlig hälsning
Göran Johansson