NULL Skriv ut sidan - Två personer i Buresläkten belagda på 1400 talet

Anbytarforum

Titel: Två personer i Buresläkten belagda på 1400 talet
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-05-28, 00:35
Hej Marc! Intressant artikel och roligt att se dig igen! Jag håller med dig, att det finns mycket, mycket som talar för att den tidiga Bure-ätten har ridderligga eller höfrälse ursprung! Jag tror att en framkomlig väg till att bringa klarhet i denna gåta är: att satsa mera på ARKEOLOGI! Eftersom vi här rör oss på 1200-1300 talet så är det också förmodligen den ENDA framkomliga vägen. Jag har lagt ned ett stort arbete på att försöka hitta det slott som riddaren Fale Bure skulle ha bott i enligt både Johannes Bureus och den gamla berättarsägnen.
 
Med fin hjälp av några vänner här på AF har en hel del material kommit fram som också har skickats till bl. a Riksantikvarieämbetet och medier. Nu måste verkliga EXPERTER dock taga över detta för att allt skall bli vetenskapligt accepterat - hoppas det händer något nu i sommar därborta i Birsta! Om någon är intresserad av att se senaste nytt ang. detta kan man se en rek. skiss jag gjort på de förmodade dubbla ringmurar som jag tror omgav slottet! (Sök på: Tankesmedjan Buri, och sedan på analyser uppe till vänster, så får man upp skissen).
 
Kanske att mera arkeologiska undersökningar skulle kunna ge mera information ang. Munkaholmen uppe i Bureå också?
 
Vänliga hälsningar
 
Ulf