NULL Skriv ut sidan - Två personer i Buresläkten belagda på 1400 talet

Anbytarforum

Titel: Två personer i Buresläkten belagda på 1400 talet
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2007-06-01, 16:59
Hej Urban, tack för ditt inlägg jag har en del uppgifter som kan vara värt att disskutera.
tex. Påvel Andersson skrivare  
styrks av Han kallas Påvel skrivare Dock i ett  fransiscan dokument som sänts till honom som ansvarig av bröderna  för laxodlingen i området  kallas han för  Påvel Skrivare   5 maj 1477  från Eskilstuna Kloster av Johannesit orden.
 
Jag tror på Påvel i Ostvik kontra Påvel Skrivare  
Det enda Johan Bure berättar om ”Påfwel i Oskwik i Skiälleffta”, son till Anders Olsson i Bure, är: ”Han war en af bröderna i Bureklöster till förene för än han gifft sig.” [Genealogica 53, uppsl. 57, Riksarkivet] Ulf Lundström har identifierat hemmanet i Ostvik med det som senare får jordeboksnummer 9. Påvels son Olof Pålsson i Ostvik hade med sin hustru Mariet sonen Pål/Påvel Olsson; det är denne Pål Olsson som nämns i de tidigaste skattelängderna. [Lundström, Ulf: Bönder och gårdar i Skellefteå socken 1539-1650, första utg., Umeå 1997, s. 74]
 
OBS..............................................
Men jag håller med dej om att den Påvel Skrivare som nämns På sommartinget: år 1550 , begärde Påvel Skrivare, hustru Gunborgs son, vid tinget i Skellefteå  sin arvsrätt till Grande-Godset. ?. . . . . . . jag Laurents Olofsson, Lagmans Dooms havande i Westra Botten att jag höll laga Ting med almogen i Skellefteå  Socken uti Kongl: M:tz Befallningsman Jöns Håkanssons närvaro den 20:de dag juli Anno 1550. de kommo för Rätten ärlige Män, Herr Anders, Kyrkoherde i Skellefteå och Peder Thomasson i Kåge.
Det blev  förlikning vid Tinget, hemmansinnehavarna löste Påvel Skrivares anspråk med pengar, 50 Timber Gröverk,  två mark Timbret och 2 st. Klippare (ridhästar) för 28 mark. sparat som förliknings brev från 20 jul 1550.
? Påfvel skrifvare, borgare i Sthm och hustru Gunborgs son, ville år 1550 återbörda
detta hemman, som genom arf tillfallit ofvanstående, men de löste det till sig för 50 timmer gråverk, hvarje timmer beräknadt till 2 mark, och de gåfvo honom dessutom 2 klippare,
hvardera värd 14 mark (pgtbr. i UB 29/7 1550).
? Jfr Peringskiöld, Monum. Uplandica, 2, p. 70 etc. inte kan vara tids enling. ...........
 
Jag tror som du att Bure Kloster var ett gille eller ett mindre franciscan kloster i trä som lydde under Eskilstuna, såna små lyd kloster eller gille fanns på många ställen i Svergie.
 
Sigillet tillsamans med tappkran,visar munkarnas  
faktiska vistewlse där . och Sigillet med Bure Tuppen har funnits i Påvel andersson rakt ned stigande familj till (alltid från far till äldsta barnet )min vän Sten Lundgren hade detta sigill runt halsen som han sedan givit till sina döttrar. jag har alltid veta om det här med sigilleti och med att Påvel Anderssons äldsta son Olof Påvelsson hans Fjärde barn Kerstin ättlingar fotsatte ner till min farfar.  
med andra ord två belagda personer i Buresläkten s 1400 tal.  
------------------------------------------------
det var roligt att läsa ditt inlägg Ulf hoppas allt är bra.
Jag skall i näsa inlägg visa på att Bure är en frälse släkt som kommit och gått.
man kan läsa samma saqk i Burenskölds vapen beskrivning.  
Nils Jacobsson(Bure) adlad Burensköld.Han var assessor i Svea Hovrätt.han blev Burgreve i Norrköping år 1664.Adlad till Burensköld år 13 maj 1564,
med tillägg till Burevapnet (en beväpnad arm ) av en silvermåne betecknade bureättens till och avtagande under olika tider. (introducerat s.å. under nr 614)Begraven i Norrköpings stora kyrka, där hans vapen uppsattes. Stamfader till den adliga ätten Burensköld.  
jag vill visa på koplingar under 1300-1500 med  frälsesläkter.