NULL Skriv ut sidan - Leander, Zarah (1907-1981)

Anbytarforum

Titel: Leander, Zarah (1907-1981)
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2001-09-18, 18:13
Jag härstammar från en Magnus Magnusson (1799-1865) som är utomäktenskaplig son till ovannämnde Måns Månsson och en dam vid namn Maria Erlandsdotter (någon gång även kallad Gunnarsdotter, t ex i fb för Magnus född 1799).
 
Jag har inte alla uppgifter här, men jag hyser inga direkta tvivel om att Måns Månsson skulle vara son till nämnde Måns Nilsson och Marit Persdotter. Jag har inte kunnat hitta någon annan lämplig Måns Månsson iallafall, och tror mig ha letat rätt noga.
 
Modern Marit Persdotter bor mot slutet av sitt liv hos sin son Måns Månsson till sin död 17/11 1825. Marit uppges i vissa hfl på 1800-talet vara född 1752, men är säkerligen identisk med den Marit Persdotter som föds 3/4 1751 i Södra Ås, Ö Ämtervik sn, dotter till bonden i Södra Ås Per Ingemarsson och Karin Nilsdotter.
 
När lägersmålet är uppe vid tinget 1775 återfinns följande:
 
Ur Fryksdals härads domböcker, 1775ht23 (27/11):
Länsman Eric Vestholm anklagar Måns Nilsson i Rud som skall vara fäst man, och kvinnfolket Marit Persdotter i Sra Ås, för det de begått lägersmål.  
De anklagade var varken i skyldskap eller tillförne för lägersmål lagförda... i  
slutet av sistl. oktober ett gossebarn framfött, som ännu lever.
Bägge nekade till att Måns Nilsson varit trolovad, åtminstone sade Marit Persdotter sig icke ha varit därom underkunnig.
Länsman hade låtit efterskicka Jon Nilsson i Wästmyr och dess dotter pigan Karin Jonsdotter, med vilken Måns skall vara fäst... Jon Nilsson och Karin Jonsdotter nekade att någon trolovning skett mellan Måns Nilsson och henne, utan skall allenast varit talat om äktenskap dem emellan.
... vittnar Måns Nilssons moder, vittnet och Karin Jonsdotters modermoders broder Arfwid Olofsson i By... Alla nekar till trolovning... utom vittnet Jöns Ersson i Högberg...  
Måns har utfäst 4 dr smt årligen så länge barnet ej förmår sig själv födan förtjäna...
 
Jag är för övrigt mycket intresserad av uppgifter om Maria Erlandsdotters (Gunnarsdotters?) ursprung. Hon uppges i en hfl 1810-20 uppges att hon kommit till socknen utan attest och att hon ska vara född i Segerstad sn. I Värmland och Västergötland har jag tittat tiden kring 1770-85, men inte hittat några Marior med fäder vid namn Gunnar eller Erland. Det finns en Maria född utomäktenskapligt född i Segerstad i Västergötland 1780 vars far inte är namngiven då modern uppger sig vara våldtagen i Skövde. Maria uppges i olika hfl vara född 1774, 1778 och 1780.
 
Mvh, Henrik
 
PS Jag vill gärna veta ifall någon annan också har studerat detta närmare.