NULL Skriv ut sidan - Hyland, Lennart (1919-1993)

Anbytarforum

Titel: Hyland, Lennart (1919-1993)
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2000-07-04, 21:20
I den biografi över Lennart Hyland, som kom för några år sedan, redovisas namnet Hylands ursprung. Det har, som Tord Påhlman mycket riktigt framhåller, med emigration till USA att göra. Två av Lennarts farbröder emigrerade till det stora landet i väster, och antog där namnet Hyland. Om det nu har med småländska höglandet att göra, minns jag inte om det stod, men nog vore det mycket fyndigt, så det stämmer säkert. Lillebror Otto (Lennarts far), som blev kvar hemma i Tranås, ville inte vara sämre han, utan följde sina bröders exempel och antog namnet Hyland, och blev alltså stamfar för den svenska grenen av släkten Hyland.
 
Däremot, Rolf, tror jag inte att det finns något som helst samband mellan denna Hyland-släkt och sångaren Brian Hyland. Namnet Hyland fanns nämligen i Förenta Staterna långt före bröderna Hylands immigration. Tyvärr, får man nog säga, för visst vore det en rolig koppling mellan en smörsångare och en smörhandlare (ana 4)....
       
Harry, jag tror att många är nyfikna på namnet på ana 6 (Lennarts morfar) Så farligt var väl brottet inte, det får nog anses som  preskriberat vid det här laget. Ingen av de berörda personerna kan ju heller vara i livet längre, så nu kan namnet nog offentliggöras. Har du anor ännu längre tillbaka på den sidan? Dessa skulle i så fall göra Lennart Hylands antavla ännu mera fullständig.