NULL Skriv ut sidan - Runestam, Arvid (1887-1962)

Anbytarforum

Titel: Runestam, Arvid (1887-1962)
Skrivet av: Elisabeth Sandström skrivet 2000-03-13, 17:08
Hej! Några noteringar jämfört med vad min mor Margaretha Bäckström (1922-10-07 - 1974, gift Johnsson) antecknat under 50-talet.
 
”mff  
12 Jonas Andersson, född 10/8 1784 i Östra Tolerud, Grava sn”
 
Var min mmmff. Men jag har födelsedata 10/8 1789 (felskrivet av min mor?). Dödsdata stämmer. Och att han  föddes i gården Däroppe,  i Västra Tolerud.
Han gifte sig med kusinen Ester frånVänna. Tillsammans fick de tre barn .
1)Anders  8/10 1813  
2)Jöns 6/6 1816 - 26/5 1867,  som var min mmmf. Kyrkvärd, arrendator av Västra Tolerud. Gift med Stina Nilsdotter 2/8 1821 - aug. 1899. Finns med som hem.eg. Ö. Tolerud i Folkräkningen 1890)
3)Maja, 1819.
 
När Ester dött gifte Jonas Andersson om sig med änkan Kajsa Persdotter (f 1802) som för med sig tre barn i boet.
Tillsammans fick de ytterligare sju barn. Mycket av det som jag har nedtecknat från  min mor är  muntlig tradition. Min  mormor bodde hos oss de sista tjugo åren av sitt liv och hon hade mycket att berätta. T.ex. hur otrevligt det var för min mmm och mmmm med utskänkningsrättigheterna , som tydligen ofta låg hos kyrkvärden, att mäta upp brännvin till fulla ”karlar”.
 
Och en festlig grej till det hela är:
När Arvid R. skulle göra offentlig visit i Kil, och alla skolbarnen stor uppställda på led (1948?) ignorerade han alla uppklädda fröknar och gick direkt till min äldsta syster och frågade ”Vad heter du?”. Vi har tydligen fortfarande vissa släktdrag.
 
 
Och ännu roligare:
 
Min äldsta systers mellanson, David Padel, i 30-årsåldern, född i Stockholm,  har tillsammans med sin fru Åse köpt en Skånegård i Grava. De har snart bott där ett år. Efter att ha gått runt och pratat med grannar har David,  som är lite intresserad av släktforskning,  konstaterat: ”Jag har ju kommit HEM!!”