NULL Skriv ut sidan - Gotländska släkter

Anbytarforum

Titel: Gotländska släkter
Skrivet av: Jens Lerbom skrivet 2015-07-28, 21:17
Ett sista exempel på felaktigheter i Olles gotlansfil. Jag har sagt att jag skulle lägga ner detta men eftersom det rör min egen antavla så kunde jag inte låta bli:  
 
Tydligen har jag begåvats med en för mig hittills okänd farfarfsfarfarsfar. Enligt Olles fil Jacob Jacobsson Lerbom (f. 1794 vid Norrbys, Othem)  
 
Någon sådan Lerbom har aldrig existerat.
 
Jacob Jacobsson var inte far till Ludvig Lorentz Lerbom (f. 1839). Jacob Norbys avled nämligen 1836. (Othem EI:1 s. 87; Se även bouppteckning norra häradet 1837:1:27)  
 
Två år senare gifte hans änka Lisa Maja Persdotter om sig med Jakob Kristiansson Lerbom. (Othem EI:1 s. 151) Han var född 27/7 1810 vid Kauparve i Lärbro. (Lärbro CI:1 s. 127) Lisa Maja var f.ö. inte född vid Norrbys i Othem utan vid Skälstäde i Hangvar (Hangvar CI:1 s. 27)  
 
Jag är milt uttryckt förvånad över hur uppgifterna har sammanställts. Som källa till Lisa Majas födelse/dödsår anges nämligen jag själv. Uppgifterna har tydligen någon gång kommit från mig, men på vägen har Ludvig Lorentz Lerboms far Jacob Kristiansson Lerbom försvunnit. Lisa Maja har av någon anledning fått annan födelseort.
 
Det är obegripligt hur den felaktiga uppgiften om Jacob Jacobsson ”Lerbom” kommit in i filen. Definitivt inte från mig. Min antavla på fädernet, med ”rätt” far till Ludvig Lorentz, rätt födelseplats för Lisa Maja, har varit grundligt utforskade i decennier med de korrekta uppgifterna som jag nämner ovan.
 
Som det är nu ger filen fyra felaktiga led på Ludvig Lorentz antavla samtidigt som den har med tre ”Lerbomare” födda mellan 1824 och 1832. Allt med ”källhänvisningar” som riktiga ut men som i praktiken inte är det.
 
Detta är också ytterligare ett exempel på fel som har spridit sig till flera hemsidor. Googlar man ”Jacob Jacobsson Lerbom 1794” så dyker han upp på bl.a. ancestry och myheritage. Med samma felaktiga uppgifter och källhänvisningar.
 
(Meddelandet ändrat av jenslerbom 2015-07-28 21:19)