NULL Skriv ut sidan - Gotländska släkter

Anbytarforum

Titel: Gotländska släkter
Skrivet av: Carl-Johan Gustafsson skrivet 2015-12-18, 09:59
Jag har använt Olles databas som idébank vid ett antal tillfällen.
Så jag är lite kluven, ser det både positivt och negativt.
 
Kvaliteten i databasen är ju beroende på kvaliteten på de uppgifter som Olle plockat samman. T.ex. finns jag som källa till ett antal uppgifter, så är kvaliteten dålig på dessa är det väl mitt fel. Det som är fel är väl kanske att jag inte blivit tillfrågad om att lämna uppgifter till databasen och tydligen inte heller Mats som påpekat samma sak.
 
När man plockar ihop uppgifter från flera olika uppgiftslämnare så blir effekten också att det uppstår många dubbletter. Vid kontroll fanns ett mycket stort antal personer som troliga dubbletter. Personer med fel kön finns också i stort antal.
 
Men jag tycker nog att det hur man använder uppgifterna som skall angripas. Personer som plockar Olles uppgifter och sen använder det som sin forskning och även lägger ut det i olika publika medier.
 
Men en sak jag gärna skulle vilja att Olle tar åt sig och det är att inte inkludera levande personer. Dessa bör tas bort enligt bestämda regler innan GEDCOM utdraget skapas.
 
Jag gjorde en körning mot GEDCOM filen där personer som saknar döddatum och födda senare än 70 år blev anonymiserade. Det visade sig vara 31.688 personer. Gränsen bör troligen sättas ännu högre eftersom många personer över 70 år fortfarande lever.