NULL Skriv ut sidan - Bildbehandlingsprogram

Anbytarforum

Titel: Bildbehandlingsprogram
Skrivet av: Anna-Carin Betzén skrivet 2013-01-15, 20:59
Ann-Mari,  
 
Oavsett vilket bildbehandlingsprogram du väljer kommer det att klara att ändra bildstorlek, filformat, och filstorlek.  
 
Filstorleken väljer man oftast (kanske alltid?) indirekt när man sparar en bild i jpg-format, genom att man väljer kvalitet på bilden - dvs hur bra filen ska återge bildens ursprungliga utseende. Ytterligheterna är att perfekt utseende ger en stor eller mycket stor fil, medan en påtagligt dålig bildkvalitet ger en riktigt liten fil. Någonstans där emellan finns en bra nivå, som ger en acceptabel kvalitet och filstorlek. I Photoshop finns det ett antal färdiga nivåer (fem?) man väljer mellan, medan i Irfanview är det en procentskala från 1 till 100. Prova ett par tre olika nivåer den första gången så märker du snabbt vad som är funkar.
 
Jag använder Irfanview (http://www.irfanview.com/) och kan verkligen rekommendera det programmet. Bl.a. tycker jag det är mycket mer bekvämt för att titta på bilder än vad Windows eget bildvisningsprogram är. Om man gillar att använda tangentbord istället för mus så räcker det med enkla tangenttryckningar för att bläddra mellan olika bilder, zooma in och ut, avsluta programmet, och mycket mer. Och det är så bekvämt att bläddra bland sina bilder i samma program som man använder för att ändra dem. Jag har ställt in i Windows att Irfanview ska användas när jag dubbelklickar på bildfiler.