NULL Skriv ut sidan - Alexander Gylfe ?

Anbytarforum

Titel: Alexander Gylfe ?
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2009-11-17, 09:47
Göran!
 
Intressant! Fotograf Alexander Gylfe emigrerade själv 1887 till Norra Amerika, enligt Bernhard Johanssons fotografregister. Någon Alb. Gylfe finns inte med där.
 
Jag tänker mig naturligtvis på namnet Albert, men det kan ju lika gärna vara en Albertina.
 
Om man letar i Sv. befolkning 1900 finns där en Alfred Albert Gylfe född 1870 i Västergötland, bosatt i Rådene, Västergötland. han var då soldat. Det känns inte riktigt, som det kan vara han.
 
I Begravda i Sverige finns en fru Albertina Gylfe född 1/1 1870, död 1/1 1912. begravd i Hudiksvalls km, Gävleborgs län. Antagligen var hon gift med Carl Gylfe, som finns i samma grav. Han var född 23/10 1863, död 2/7 1943.
 
År 1900 bodde familjen i Sundsvall, Medelpad, enligt Sv. befolkning 1900:
 
Gylfe, Carl Gustaf   1863   Far
Andersdotter, Albertina   1870   Mor
(Barn), Hulda Charlotta   1893   Barn f. Långsele, Ångermanland
(Barn), Emmy Viktoria   1895   Barn f. i Trehörningsjö, Ångermanland
(Barn), Olga Teresia   1897   Barn f. i Trehörningsjö
(Barn), Carl Oskar Harald   1899   Barn f. i Sundsvall, Medelpad
 
Carl var stationskarl och de var ju benägna att flytta en del, så kan familjen ha hamnat i norra Sverige, där hustrun extraknäckade, som fotograf?
 
Är Bränna en ort? Går järnvägen förbi där?
 
I samma grav finns en Hanna katarina Åström, gift Gylfe. Hon var född 4/11 1888 och dog nästan 100 år senare, 19/8 1982.
Ev. kan detta vara Carls andra hustru? Ja, det var hon, men hon var född i Tierp, Uppland enligt Sveriges dödbok. Jag hade hoppats att hon skulle komma norrifrån och att Carl fann sin nya hustru där.