NULL Skriv ut sidan - Ebba Sundevall (Örebro) porträttregister

Anbytarforum

Titel: Ebba Sundevall (Örebro) porträttregister
Skrivet av: Marie Esplund-Lynn skrivet 2008-01-12, 17:47
Arkivet efter Fotoateljé Ebba Sundevall & Co finns på Örebro stadsarkiv. Arkivet innehåller ca 35 000 glasplåtar och negativ från åren 1896-1939. Till detta finns flera sittningsböcker (register). Vi kan inte lägga in 35000 foton i vår bilddatabas pga person-och uppgiftslagen, PUL och vi har heller inte personal till detta då det handlar ungefär 3 års heltidsarbete. De flesta av sittningsböckerna är kronologiska och är svåra att söka i. På 80-talet gjordes ett alfabetiskt kortregister men även detta är svårsökt. Sedan ett år tillbaka har stadsarkivet ett samarbete med ett kommunalt arbetsmarknadsprojekt där man gör ett digitalt register efter kortregistret. När kortlådorna återkommer till stadsarkivet jämför jag texten på varje kort med det digitala registret. Hitintills finns A - I på stadsarkivets faktadator medan jag håller på att kontrollera kortlåda J - L just nu. Projektet håller på med sista registerlådan.
Jag planerar att fotograf Eric Sjöqvists registerkort ska bli nästa del i projektet.
 
Sundevalls fotoateljé etablerades 1895 AV Ebba Sundevall och hennes kompanjon Tekla Engström. Tekla flyttade till Linköping 1898 och Ebba drev ateljén vidare till 1909 då hon flyttade till Eskilstuna. Firma Ebba Sundevalls efterträdare drevs från 1909 - 1860 av systrarna Hildegard och Inez Pettersson. Under denna period har dessa kvinnliga fotografer även kallat fiman Ebba Sundevall & Co(kompanjon). Vad jag vet har de inte haft andra fotografer än sina anställda i ateljén.
 
För att kunna söka i registret så får man besöka Örebro stadsarkiv eller maila en förfrågan till stadsarkivet@orebro.se.
 
Välkommen med en förfrågan
Marie Esplund-Lynn
Arkivarie på Örebro stadsarkiv och fotoansvarig.