NULL Skriv ut sidan - Fredrique Rutbäck & Amanda Nordberg - Luleå?

Anbytarforum

Titel: Fredrique Rutbäck & Amanda Nordberg - Luleå?
Skrivet av: Peter Karlsson (Peterk) skrivet 2003-03-14, 11:23
Dessa förmodade unga damer finns under Norrbotten i Porträttfynd; åtminstone 4 bilder (#11518, #11593, #11597 och #11607) har lagts in med dessa namn (stämplad baksida). Övriga dryga 20 fotografier har jag med hjälp av inredningsdetaljer också placerat under denna rubrik.
Troligen är det Luleå som är orten (med Piteå som en liten gardering), men om någon kan bekräfta detta och ev. vet lite mer om deras (korta) verksamhet så vore det bra..
 
Med hjälp av bl.a folkräkningen antar jag att Fredrique Rutbäck är identisk med den Fredrika Maria Rutbäck, född 1832 i Nederluleå som är hustru till färgaren Johan Fredrik Bergström i Piteå, först adress 'Berget' men senare i kv. Renen. Familjen var tydligen baptister.
De har barnen (alla födda i Piteå): Jonas 1867, Fredrik Gideon 1869 (skomakare), Alma Maria 1870, Oskar Benjamin 1873 och Karl Ariel 1876. Just det faktum att dottern Alma Maria år 1900 står som fotograf tar jag nästan som ett litet bevis på att detta är rätt Fredrika Rutbäck.  
Sedan ligger förmodligen inte släktskapet till Luleåfotografen Hanna Rutbäck (Johanna Katarina Rutbäck), född 1848 i Nederluleå särskilt långt bort. Hanna är kanske en brorsdotter el. yngre syster..
 
 
Amanda Nordberg då - hon verkar ha gömt sig lite längre bort, men bör rimligen kunna vara den Johanna Amanda Nordberg, f.1842 i Luleå, som är hustru till redaktören och förre kyrkoherden Jonas Löfgren, f.1835 i Lövånger. De bor åtminstone 1890-1900 i Gävle.
De har barnen: Jonas Eliel 1872 (hovrättsnotarie), Hanna Maria 1874, Lydia Margreta 1876, Naima Elisabeth 1879, Henrik Ruben 1881 och David 1883. Jonas är född i Piteå, alla andra i Bjurholm - förmodligen var maken kyrkoherde i just Bjurholm.
 
Det verkar som om dessa fröknars fotoverksamhet var begränsad till en kort (ungdoms)period på 1860-talets mitt; förmodligen avslutades den i samband med att Fredrika bildade familj i slutet av 1860-talet redan..
-Men som sagt: vet någon mer så vore det roligt att få veta..
 
Källorna till detta är (förutom bilder från Porträttfynd, framförallt albumet #11437) Arkions folkräkning 1870, 1890 och 1900.