NULL Skriv ut sidan - Allmänt om DNA i släktforskningen

Anbytarforum

Titel: Allmänt om DNA i släktforskningen
Skrivet av: Christina Tuvesson Lindaryd skrivet 2014-07-17, 14:37
Jag har gjort ett Family Finder-test via FamilyTreeDNA, mest för att få en uppfattning om vad ett sådant test ger. Kartan visar att jag har en klar koncentration i Skandinavien (endast Sverige, såvitt jag vet, men misstänker att man klumpar ihop SE-NO-DK). Finland finns också och jag har absolut en finsk gren på pappas sida, som också har förgreningar till Baltikum, Pommern etc. Inga konstigheter så långt.  
 
Men: Sedan har jag 1 % Mellanöstern, markerat på Turkiet, Georgien och Azerbadjan. Jag trodde först att detta bara hade att göra med att norra Europa lär ha invaderats av jordbrukare från Mellanöstern under yngre stenåldern. Inser sedan att 1 % bör motsvara ca sex generationer bakåt och då hamnar vi ju i modern tid i sammanhanget  
 
Naturligtvis inser jag att man får ta sådana här resultat med en nypa salt, men det är klart att man undrar...speciellt som de flesta av de förmodade släktingar jag har fått listade från FamilyTreeDNA INTE har denna procent i Mellanöstern. Är det någon som kan ge mig lite tips om hur jag tyder detta?