NULL Skriv ut sidan - Allmänt om DNA i släktforskningen

Anbytarforum

Titel: Allmänt om DNA i släktforskningen
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2016-01-05, 21:29
Du har helt rätt i att företagen har svårt att hinna med. Det finns idag varken något företag eller några akademiska institutioner som hinner med i den snabba upptäckten av nya förgreningar på YDNA-trädet, som alla släktforskare står för genom sina DNA-tester. Det är idag vi släktforskare som driver utvecklingen och som försöker hålla koll på hur YDNA-förgreningarna ser ut och hur migrationerna sett ut från bronsåldern och framåt.
 
Eftersom det finns så otroligt många haplogrupper, finns det ingen som kan hålla koll på allt samtidigt. Det är därför olika experter som följer utvecklingen i olika delar av trädet. Har du tur så tillhör du en gren där det hela tiden produceras nya träd och kartor. Din grupp R1a var tidigare rik på personer som ritade träd och kartor, men de hinner inte heller längre med i utvecklingen. I Sverige är jag den som har bäst koll på just R1a, så jag svarar gärna på frågor.
 
Ett bra sätt att se kartor som ständigt uppdateras är att titta på haplogrupp-projektens hemsidor och kartor över testade medlemmar. Där kan du se alla de grenar som projektet grupperat sina medlemmar i. Det är förvisso kartor över var haplogrupperna förekommer idag och inte var de fanns under tidigare tidsepoker, men det går att skapa sig en ganska bra bild av utbredningen. På denna karta visas alla som hittills testat positivt för S6842 (egentligen för S7759 nedströms S6842).
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/370857/445962.png)
 
Jag bedömer att S6842 har sitt ursprung i Mälardalen eller sydväst därom, medan S7759 uppstod i södra Norrland eller Mälardalen.. S6842-mutationen hände för ca 2500 år sedan, under bronsåldern, medan S7759 uppstod under järnåldern, för ca 1800 år sedan. För att kunna kartlägga grenen och migrationen mer i detalj behöver vi fler som testar BigY och därigenom upptäcker nya SNPs och förgreningar.