NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009
Skrivet av: Marianne Solli skrivet 2006-10-24, 17:44
Hei Urban.

Nå fører du debatten inn i et interessant spor, så jeg håper at vi får mange eksperter til å svare her.

Jeg tipper at dette/disse du nevner kalles KIMÆRE personer, der det har skjedd noe på et veldig tidlig stadium i fosterlivet. DNA-testing av slike personer kan skape/har skapt mange tilfeller av feilslutninger i farskapssaker bl.a.

Hvis noen orker å henge med går jeg inn og kopierer noe jeg skrev ut fra et veldig interessant TV-program jeg selv så for en tid tilbake om kimære personer.

I går så jeg et jettespennende program i TV om kimære personer. Det begynte med at en dame (nr.1) med to barn og med den 3dje i magen søkte om trygdepenger i forbindelse med at hun var blitt alene med dem. Det ble tatt DNA-tester av både henne, barna og faren, for å fastslå hans farskap. Så fikk hun oppringing fra trygdekontoret om at de ønsket en samtale med henne i den forbindelse. Der fikk hun beskjed om at faren var nesten 100 % sikker far, men at hun selv ikke kunne være moren. De mente at det var svindel. Testen viste at hun hadde bare 1/2 match, og spurte om hennes søster var moren. Det ble masse styr ut av dette, rettssak der alle instanser tvilte på henne, og en eventuell barneovertakelse eller fosterhjem ble vurdert, og stort ståhei, nye tester osv. Samme negative resultater. (Kommer tilbake med mer om dette senere).

Så var der en annen dame (nr. 2) som trengte en nyre, og hennes sønner og mann ble testet. Mannen passet som donor, men hun fikk også beskjed om at hun nok ikke var moren til sine sønner. Samme ståheien med tester av alle slag. Moren var jo sikker, ingen surrugatmødre eller noe annet merkelig der heller. Så testet de den yngste sønnen, og han var hennes sønn i følge testen. Jettespennende. Men en kvinnelig lege trodde på henne og ville teste henne mer. Det ble tatt alle slags prøver av hår, hud og indre organer, blod osv. i flere måneder. Og så tok de prøver av hennes familie, bror og far. Da viste prøvene at både faren hennes og broren hadde DNA som matchet barna hennes, slik at testene viste at både faren og broren "kunne ha vært moren til hennes barn". Omsider fant de ut at hennes eggstokker hadde andre gener enn resten av henne, og også at hennes hår på forskjellige steder på hodet hadde to forskjellige gen-profiler. Forklaringen på dette var at hun var kimære, en sjeldenhet som også forekommer blant siamesiske tvillinger, der to befruktede egg går sammen. Hos henne var dette skjedd veldig tidlig i svangerskapet, slik at hun egentlig bestod av to personer og hadde 100 % genmateriale fra begge foreldrene, mot normalt 50 %. Det var to pikefostre som var gått sammen. Hvis to fostre av forskjellig kjønn går sammen, blir personen tvekjønnet, såkalt hermafroditt.

Et barn ble også vist der. Han hadde begge kjønn, og grunnen til at de tok denne testen var at han hadde en slags ruter på magen med forskjellig hudfarge, som gav mistanke om dette. De viste også personer med et tilnærmet sjakkbrett på kroppen. De var også kimære.

Jeg vet ikke om jeg fortalte deg om en katt vi fikk sterilisert for mange år siden. Den operasjonen kunne vi ha spart oss, for hun hadde testikler, eggstokker og livmor, og hun var jo også kimære, skjønner jeg nå. Dyrlegen var i alle fall mektig imponert over denne sjeldenheten han hadde fått se. Hun ville jo aldri kunne ha fått unger.

Nr 1 hadde i mellomtiden født sitt 3. barn med alle slags myndigheter til stede, som kunne bekrefte at hun virkelig fødte en sønn. Også tester på den nye sønnen viste at han ikke var hennes barn. Foreldrene ble jo lettet over dette i alle fall.

Nå begynte advokaten hennes endelig å tro på henne og fikk tilfeldigvis også lese om nr. 2 i et legetidsskrift. Så ble det rusket opp der også til alles tilfredshet, med prøver av alle andre familiemedlemmer osv. Foreldrene flyttet sammen, og det var jo bra.

Konklusjonen på dette var at mange kimære personer av hankjønn, som kanskje har blitt frifunnet i voldssaker eller farskapssaker, kan likevel ha vært skyldige. Mange går rundt og er kimære, også blodkimære, der de har to forskjellige blodtyper. Merkelig, merkelig. Det finnes mange rundt om med denne egenskapen, men veldig få blir funnet, for dette er jo ingen ting man blir testet for vanligvis.

Hilsen til dem som har lest til bunnen fra Marianne.