NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009
Skrivet av: Kurt O Karlsson skrivet 2006-10-24, 23:54
Nicola!
 
Tack för Ditt svar som överenstämmer med det jag fick av National Geographic/Genographic.  
 
För övrigt:
 
Jag fick svaret från mitt Y-kromoson DNA test i juni och det var Haplogrupp R1a (M17) som återfinns mest (om jag minns rätt) hos ukrainare.  
 
Resultatet (och provet?) skickades vidare till Family Tree DNA som erbjöd mej mtDNA från mitt inskickade prov till ett lägre pris än en ny test hos National Genographic. Jag valde det billigaste alternativet 12 markers (samma antal som Y-DNA testet) och fick för det (brevledes i juli) ett Certificate mtDNA som visade att mitt (min mors) mtDNA tillhörde haplogrupp H vilken enl bif Migration Map mest finns i norra delen av europeiska Ryssland.
 
Förutom haplogrupperna så får man detaljer hos de tolv markörerna som (inmatade i en databas) tydligen ska ge en möjlighet att jämföra mitt DNA med andras och på det viset möjligen finna en gemensam ana! Någon träff har jag inte fått ännu. Massor av info om genealogiskt DNA finns på Family Trees och andras hemsidor.
 
Family Tree erbjuder också uppgradering av 12 markers testet vilket skulle ge säkrare resultat vid en ev träff. Frågan är om det är värt de dollar det kostar? Någon som har synpunkter på det?
 
Av tidigare inlägg framgår att det finns mycken kunskap om DNA men att tillämpningen för genealogi är diskutabel. Själv tycker jag att DNA-spåret är intressant utan att jag tar allt för allvarligt på det.
 
Mvh
Kurt