NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009
Skrivet av: Nicola Rehnberg skrivet 2006-10-25, 20:18
Hej alla!
 
Näst sista raden i mitt inlägg den 23/10 blev inte riktigt tydligt. Så här blir bättre: Om du låter analysera din Y-kromosom så gäller resultatet även för dina söner, men inte för dina döttrar. Vidare gäller resultatet också för din far, farfar etc, dina brorsöner, din farfars sonsöner etc.  
 
Den information som kommer med testresultatet från National Geographic tycker jag är lite knapphändig. Man kan hitta mer i engelska Wikipedia om man t.ex. googlar haplogroup x.
 
Vad tycker ni om hur man skall hantera resultaten från ett gentest? Min tidigaste kände patrilinjäre förfader (fffffff) levde i Rinna på 1700-talet. Om jag offentliggör mitt testresultat så avslöjar jag resultatet för alla hans sssssss (sonson...). Jag tror att de flesta av dem skulle tycka att det vore intressant och bra eftersom de själva slipper betala testet (jag är smålänning). Men eftersom jag inte känner dem alla kan jag inte utesluta att någon skulle ta illa vid sig. Tycker ni att man har oinskränkt förfoganderätt över testresultatet?
 
Go'kväll
Nicola