NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009
Skrivet av: Rolf Berlin skrivet 2006-11-03, 03:19
Tyckte att Vetandets Världs program i P1 om släktforskning med hjälp av DNA var märkligt negativt och kritiskt.
Visst finns det fallgropar och ofullständiga tolkningar av testresultaten. Där gäller det att ha en öppen debatt och kritisk hållning.
Däremot kan väl nutida släktforskare en gång för alla slippa bli hopkopplade med rasister ???
 
Min släktforskning via kyrkböcker och DNA har visat att jag har anfäder från alla möjliga hörn i världen.  
Jag blir alltid lika lycklig när jag får kontakt med släktningar som befinner sig långt borta från Sverige.  
Så sent som i förra veckan kom det e-mail från en 70 årig kvinna i Australien.  
Hennes farfar hade utvandrat 1890 från Orust till Sydney och nu hade hon sett min hemsida om familjer på Orust under 1800-talet.
Vi blev lika rörda båda två av att kunna återknyta kontakter som varit avbrutna i 100 år!
 
Det sägs att barn har rätt att få kunskap om sina föräldrar. Jag vill utsträcka detta till att var och en har rätt att få reda på så mycket som möjligt om sina specifika förfäder.
Lika självklart är det att vi som har dessa kunskaper skall använda information med ödmjukhet och inte till att så hat till främlingar.