NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2006-11-29, 15:38
Hej alla!
Fantastiskt intressant diskussion!  
Har det ännu inte dykt upp något i Sverige för att möta detta ökade intresse för DNA-genalogi? Faderskapsundersökningar kan man förstås få hjälp med genom http://www.rmv.se/ (inte SKL).
 
Själv är jag intresserad att göra en analys på mig själv, mina föräldrar samt mina far- och morföräldrar.
Hur pass tillförlitliga är de amerikanska testerna? Har det gjorts någon studie i detta? Finns det något DNA-register i Sverige över skelett man har hittat i medeltida- och äldre gravar osv? Det skulle ju kunna vara något att sysselsätta Riksantikvarieämbetet med annars. Om jag inte missminner mig har det åtminstone gjorts DNA-analyser på Birger Jarl och Heliga Birgitta. Skulle man göra lite DNA-analyser på äldre skelett så skulle man ju få reda på en del intressant om befolkningen.
 
Hur långt har forskningen kommit när det gäller genetik förresten? Har man någon uppfattning ännu vad varje kromosom innehåller och har för egenskaper, samt har man identifierat alla mänskliga gener (som ju är en hel del)?  
Den dagen man har ett register över alla mänskliga gener så tror jag att man kan se allt man kan önska sig när det gäller både härstamning och annat.
Det skulle ju kunna vara något om nu Illustrerad Vetenskap & IBM får ihop något bra av sitt projekt, men risken är att man utesluter en del information som kan vara avgörande att ta reda på innan de olika etniska grupperna blandats ihop ytterligare.
 
Slutligen kan man konstatera att tvärvetenskap inom genealogin är lika viktig som i historiska ämnen. Att bara tröska kyrkböcker får man ju endast ut sina anor från - men med lite lokalhistoria, rättshistoria, religionshistoria, kulturhistoria etc. samt biologi, genetik m.m. så kan man få en god bild av sina förfäder samt vad man är för person själv (man bestämmer ju själv sedan vilka delar av släkthistorien man ska ägna sig åt).  
 
Det vi idag kikar efter i kyrkböckerna kanske våra efterkommande lätt har sammanställt i ett register där de kan få reda på sina anor och annat om sig själva? Likaså vore det bra för både forskare, läkare och andra att ha tillgång till forskningsmaterial m.m. fastän man får begränsa det hela så att det inte blir integritetskränkande på något sätt.
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad