NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009
Skrivet av: Rolf Berlin skrivet 2006-11-30, 01:52
Fredd
*Du får mest ut av ett DNA-test om du anlitar det största labbet i världen för DNA-genealogi (FTDNA). De får dessutom tillgång till världens största databas för jämförelse av ditt test med befintliga DNA-tester.
*Boken Gener och DNA av Richard Walker besvarar dina frågor om antalet gener och kromosoner.
*Även om genforskningen löser en del frågor om släktskap så kommer 99% av anorna att förbli okända. Orsaken är att man endast kan testa på raka fädernet och raka mödernet. Även om hela Sveriges befolkning DNA testades idag så har flertalet av 1700-talets befolkning inte efterlämnat Y-kromoson eller mitokondriespår i dagens befolkning. Det krävs en obruten sonsons...son eller dotterdotters...dotter fram till vår tid.
 
Carina
DNA-test för faderskap och brottsutredningar görs med samma metodik men med andra markörer än DNA-genealogi. Brottsutredarna använder FBI:s 13 parvisa CODIS markörer från olika kromosoner medan släktutredarna alltid använder markörer från Y-kromosoner eller mtaDNA.
Y-kromoson testerna ger vägledning till vilken grupp/klan man tillhör på fädernesidan men därifrån är steget långt till att peka ut en exakt far. Då måste man testa på FBI:s markörer. Tekniskt sett finns det då både möjligheter och begränsningar med DNA-tester för att spåra sitt ursprung. Det fall du redogör för får dock mig att fundera på moralisk/etiska frågor :  
Hur mycket vill jag veta om min exakta härstamning? Hur mycket vill jag veta om mina gener har disposition ger genetiska sjukdommar?