NULL Skriv ut sidan - Smed

Anbytarforum

Titel: Smed
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2011-11-23, 19:09
Följande kan möjligen ha ett intresse för fler än mig; Skrev till Namnarkivet i Uppsala, Institutet för språk och folkminnen, med frågan:
 
Har ni namnet Smed använt som förnamn i era arkiv? och lämnade ovanstående som länk.  
Fick idag följande svar från Katharina Leibring, Förste forskningsarkivarie:
 
Jag har fått överta din fråga om personnamnet Smed finns som förnamn i våra arkiv. Svaret är JA. Vi har belägg på ett tiotal personer som under 1300- och 1400-talen burit antingen det som förnamn eller haft det i sitt patronymikon (farsnamn). Äldsta belägget är från Ullerud i Värmland 1312 och namnet tycks ha haft en västlig tyngdpunkt. Ett belägg från Mjölby finns dock: Magnus Smidsson, rättare, nämns 1490. Det är dock förstås ojämförligt vanligare som binamn.
 
Det är roligt att via din länk se att namnet levde kvar åtminstone in på 1600-talet. Jag är övertygad om att det finns många fler gamla personnamn bevarade, som man tidigare trott inte överlevde medeltiden, men som person- och släktforskare nu lättare kommer åt via allt material som är digitalt tillgängligt.
 
Som ni ser har vi en viktig funktion att dokumentera detta .... som en gång Håkan Skogsjö arbetade med och som finns i Rötter under Rapporterade förnamn
- en diskussion!.
 
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-11-23 20:44)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-11-23 20:48)