NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2004-05-24, 19:01
Ogifta flickor (och pojkar) flyttade ofta, för att kunna försörja sig. De var inte ute och jagade äktenskapspartners i första hand, även om det ofta blev resultatet. Barnen lämnar föräldrarhemmet i 15-16-årsåldern för att tjäna som dräng eller piga på andra gårdar, i början ofta i samma socken men efter några år också längre bort. En normal anställningsperiod var ett år, om jag minns rätt var det vid Mikaelitid på hösten som många bytte tjänst. Om du  tittar i en husförhörslängd på 1800-talet så ser du att på de flesta gårdar finns många tjänstedrängar och -pigor som kommer ett år och flyttar nästa. Det var så det gick till för de allra flesta, som inte hade så välbärgade föräldrar att de kunde bo kvar hemma tills de gifte sig.  
 
Vad Urbans citat säger är att 1817 var oklandrad innebörden av den tredje  betygsgraden för uppförande, alltså mindre god, vilket stämmer ganska bra med vad jag antog i min första rangordning. SAOB säger ju också att oklandrad och opåtalad är närmast synonymer.