NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2004-05-25, 17:35
Ur Pedagogikens historia III:2. Utvecklingen i Sverige 1809-1920, av Willhelm Sjöstrand (Lund 1960):
 
1817 års skolordningsförslag samt diskussionen i anslutning därtill /.../ Över huvud taget siktar man mindre till förvärvande av kunskaper än till harmonisk utbildning av lärljungens olika förmögenheter. /.../ Understrykandet av den moraliska fostran går delvis i samma anda [återgående till förfädernas anda]. Något av återvändande till en äldre tids tänkta ideal återklingar sålunda i en målsättning som varm och oskrymtad gudsfruktan, sedlighet, lydnad och ordning, självverksamhet, flit och ihärdighet samt naturkrafternas regelbundna utveckling till förvärvande av redbara egenskaper (s. 66-70) Skolordningen är dagtecknad 8 april 1817.
 
Kritik och reformförslag fram till 1825 /.../ Graderingen av elevernas kunskaper sker enligt en femdelad betygskala. (s. 71-83)
 
Alltså: 1825 konstateras att det finns en betygskala, men detta nämns inte 1817 och verkar strida emot uppfostringskommitt?ns pedagogiska id?er. susning verkar alltså ha rätt i att vagt ange 1820-talet. Ordet oklandrad nämns inte i denna bok, men idealen och bedömningsgrunderna för tiden framgår tydligt i det första citatet (som innehåller ett citat från skolordningen såvitt jag förstår). Att vara oklandrad är alltså inte jämförbart med ett Godkänt om de fanns ett betyg i uppförande i dagens skola - väl? (Fast tankegångarna finns ju i PBL...)
 
Som kuriosa kan nämnas att ärkebiskop J.A. Lindblom ingick i 1812 års uppfostringskommitt?, samt att 1825 års skolordningsreform är starkt influerad av bl a  historieskrivaren Axel Fryxell, filosofilektorn L.M. Enberg, samt löjtnanten (sedemera generalmajoren) J.A. Hazelius, översten och generalmajoren J.P Lefr?n, majoren sedemera landshövdingen Gustaf Montgomery, filosofiprofessorn Samuel Grubbe. F ö en bokserie jag rekommenderar.