NULL Skriv ut sidan - Judar som konverterat

Anbytarforum

Titel: Judar som konverterat
Skrivet av: Adam Katzeff skrivet 2000-04-08, 01:54
Hej alla!
 
Det var verkligen en intressant diskussion som satts igång och det delvis p.g.a. något som jag dryftade i en diskussion (utanför anbytarforum) med Barbro Cavalieratou. Vad jag menade i denna diskussion var INTE att konverterade judar blev präster. Däremot finns det exempel på släkter med judisk härkomst där det ett par generationer efter kristnandet förekom präster. Jag har absolut ingen statistik på hur vanligt eller snarare ovanligt detta kan ha varit, men ett exempel är den icke okände juden Abraham David Brody kristnad med namnet Johan Christian Berlin (inkom till Sverige på 1780-talet med den förste svenske juden Aaron Isaac). Brody-Berlins sonson, Christian Gissel Berlin (1800-86) var präst.
 
Just nu kan jag inte komma på några andra exempel på samma sak, men jag tror definitivt inte fallet ovan är unikt. Även Hugo Valentin skriver i Judarnas historia i Sverige om några judar, som inkom till Sverige före judar var tillåtna att bosätta sig i Sverige, övergick till kristendomen och undervisade i vad vi idag skulle kalla religionsvetenskap på universiteten.
 
Hoppas jag inte rört till det hela ytterligare
 
Med vänlig hälsning
 
Adam Katzeff
Malmö