NULL Skriv ut sidan - Judar som konverterat

Anbytarforum

Titel: Judar som konverterat
Skrivet av: Rolf Liljhammar skrivet 2000-04-08, 07:01
Jonas!
Ang ditt inlägg 7 Apr om judiska efternamn, så fick jag en gång i tiden en förklaring till judiska efternam av en god vän av judisk familj. Han förklarade att i bl a Tyskland, där namnformerna ofta bygger på yrkesidentitet, Jäger, Schmidt, Bauer etc var den judiska befolkningen inte tillåten att använda sådana namn. Familjenamnen fick i stället tas ifrån naturen, som ex Stein, Baum, Rosenbaum, Blume etc.
 
En annan särskild namnform uppkom i Österrike för många av de judiska familjer som invandrade från Polen vid någon av Polens kriser (1800-talet???).  
De hade ofta polskt klingande efternamn, vilka skulle bytas ut före etableringen i det nya landet.  
Vid gränsstationerna fanns ofta färdiga listor med namn som de fick ta. I god antisemitisk anda var namnen ofta djupt kränkande. T ex Arschel, Schweinpelz, etc.  
Mot en lämplig muta kunde den invandrande få stoppa in, eller ta bort, en bokstav eller ett led i namnet så att den kränkande betydelsen tonades ner. Exvis Barschel, Pelz etc...
 
Nu grundar sig de här uppgifterna på ett intressant samtal i min judiske väns hem för några år sedan, och det är ju inte vid sådana tillfällen  man kräver källhänvisningar. Jag kan inte personligen styrka uppgifterna, även om jag anser dem vara trovärdiga.
 
Jag är intresserad av om någon annan hört något liknande, och som kan bekräfta detta, eller ev kan dementera det hela och sända det till avdelningen för skrönor.
 
Mvh
 
Rolf L