NULL Skriv ut sidan - Finjatattare

Anbytarforum

Titel: Finjatattare
Skrivet av: Mats Pettersson skrivet 2004-01-21, 12:46
Hej! I mitt förråd av Verumiana kan jag i mantalslängden för 1898 utläsa att Olof Tranberg (f 49) och hustru (f 58) med barnen Karl (81) Segrid (83) Adolf (85) Joel (90) Gustaf (93) och Clari (95) var bosatta på Stafshult nr 2, där de hade ett hemman om 1/64-dels mantal. Invid är modern undantagskvinnan Maria Otterberg (f 20) skriven. Fortfarande i en liknande längd från 1912 finns makarna Tranberg kvar med dottern Clary och ytterligare två barn Helga (99) och Harry (06). Den sistnämnda skulle ju då vara född när modern var 48 år. Från Olofs födelse har jag också sett anteckningen att han föddes, i byn Magnarp i Verums socken, som son till kringvandrade nattmannen Johannes Andersson från Finja socken och dess hustru Maria Otterberg. Han föddes den 2/8 1849 och döptes den 8/8. Av andra uppgifter jag har hade Johannes Andersson ett litet hemman/torp i Stafshult i Verums socken från 1870 till 1882 då det tycks ha övertagits av sonen Olof med hustru, som alltså båda levde fortfarande 1912. Hälsar Mats Pettersson