NULL Skriv ut sidan - Finjatattare

Anbytarforum

Titel: Finjatattare
Skrivet av: Lena Engstedt skrivet 2004-08-14, 12:19
Hej igen Anders!
Här ovan skriver (27 nov 2003) du att Maria Otterberg tillhör en släkt som levt som resande i åtminstone 2-3 generationer. Det tog lite tid innan jag började fundera.  
 
Marias far var Andreas/Anders Otterberg, kringresande soldat/lumpsamlare enligt Landskrona gfs hfl AI:3 pag. 25 anges födelse till 1780 Landskrona gfs.
När jag har gått igenom födelseböckerna för Landskrona så hittar jag i Landskrona sfs 1777:  
1777 16 juni lät rådman Otterberg med dess hustru Anna Maria Backhaus döpa sin son Anders född d. 13 dito. Susc. fortificationscamerrern herr Palmstedts fru. Test. Herr ?? magister Engstedt, herr borkgästare Morjan, ?? ?? Johan Malmström, fru magisterskan Engström, Mademoiselle Helena Scholander
Jag har därefter antagit att Anders far är rådmannen Olaus Otterberg. Jag har undrat över att det är en väldigt snabb resa utför i samhället och som du nämner ovan så har Otterbergs levt som resande i 2-3 generationer. Då verkar inte mitt antagande stämma. Har jag tagit fel? Vet du mer om Otterbergs som gör att jag kan komma på rätt spår?
 
Hälsn. Lena Engstedt