NULL Skriv ut sidan - Finjatattare

Anbytarforum

Titel: Finjatattare
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2004-08-16, 10:06
Hej Lena! Jag är ganska övertygad om att du har gjort en felaktig koppling. Tyvärr finns inte någon födelsebok bevarad (om jag minns rätt) för 1780 i garnisonsförsamlingen, så det går inte att kontrollera uppgiften i hfl. Men som du säger så vore det en osannolik social resa, inte i första hand från en rådman till en soldat/lumpsamlare, men mer pga att rådmannen har andra söner som lyckats väl i samhället. Olaus Otterbergs son Gustav född 1773 9/5 t ex var löjtnant (se Edlund, Ofrälse studenter i Lund). Sonen Johan f 1772 21/3 är nämnd som kommendantsekreterare och överauditör (se Sjöström, Skånska nationen i Lund). Jag kan inte tänka mig att dessa har en kringvandrande lumpsamlare som bror!
 
Visserligen går inte din Anders Otterberg att slå upp i fb, men jag har mycket troliga kandidater till hans föräldrar. De bör vara soldaten i Landskrona gfs vid Sprengtportska regementet Peter Otterberg (död troligen i kriget 1790 i Finland) och hans hustru Elsa Maria Bogenström (döpt 1753 19/11 vid Hamiltonska regementet, död 46 år gl 1800 21/1 i Slätthult, Billinge). Din Anders Otterberg döper två döttrar till just Elsa Maria. Äldsta sonen får heta Peter.
 
Elsa Maria Bogenström är dotter till soldaten vid Hamiltonska regementet Erik Bogenström (död där av fläckfeber 1763 20/8 45 år gl) och Magdalena Widebeck. Elsa Maria gifte om sig 1793 28/12 i Billinge med korpralen vid Sprengtportska regementet Anders Åkerhult.