NULL Skriv ut sidan - Hjo

Anbytarforum

Titel: Hjo
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 2008-11-09, 13:21
Hej!
 
Inspirerad av Niclas snabb-botaniserade jag i Skövdes äldsta kyrkoböcker.
Det finns några husförhörslängder bevarande från 1700-talets första decenium, men där kan jag inte hitta Daniel Larsson.
 
Däremot blev det napp i Kommunionlängden (förteckning över de som tagit nattvarden 1701)! Jag låter bilden tala för sig själv.
Skövde stadsförsamling C:2, s 116 (nattvard 1701 19/10):
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/83800/189088.jpg)
 
Eftersom Daniel Larsson uppenbarligen var i Skövde 1701, så bestämde jag mig för att gå igenom födelseboken för just 1701. I kyrkoboken (antingen för Skövde stadsförsamling eller landsförsamling) hittade jag 1701 16/6 att Daniel Stolpe en landlöpare fått en dotter Elisabet.
Skövde stadsförsamling C:1, s 113 (födda 1701 16/6):
 
 
 
Jag tror att detta är Lisken Danielsdotters födelsenotis (Gift 1:o m Simon Påvelsson, död 1736, Gift 2:o m Lars Lindström)! Tidpunkten stämmer relativt väl med de åldersuppgifter vi känner till för Lisken Danielsdotter, men det avgörande är egendomligt nog namnet Stolpe. Jag drog mig nämligen till minnes att jag sett namnet Stolpe någon gång förr i den här släktkretsens sammanhang. Och javisst! Då Mats Danielssons dotter Stina Matsdotter gifter sig andra gången 1779 13/6 i Hjo stadsförsamling så kallas hon Christina Stolpe! Att det är Stina Matsdotter som avses framgår av att vigselboken också uppger Christina Stolpes föräldrar. Namnet Stolpe figurerar också i några bouppteckningar från Hjo i slutet av 1700-talet.
För säkerhets skull skall jag också nämna att födelseboken 1701 delvis är dubbelförd. I Skövde stadsförsamling C:2, s 34 finns därför en notis införd, som förefaller ofullständig Daniel Larssons dotter (utan namn och datum).
 
Inspirerad av fyndet gjorde jag en snabbsökning i Familysearch på fadersnamnet Daniel Larsson och modersnamnet Rangela. Jag fick en träff från Uddevalla 1706!!!
Uddevalla C:1, s 63 (döpt 1706 23/9):
 
 
 
Frågan är om dopnamnet Mattias är en felskrivning eller om Daniel Larsson haft fler barn med namnet Mattias (Mats), för identisk med den senare krämaren och borgaren i Hjo Mats Danielsson kan han av kronologiska skäl inte vara. Mats Danielsson har barn återfunna i födelsebok redan 1721 och enligt åldersuppgift kan man beräkna hans födelseår till omkr 1687.
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel
 
(Meddelandet ändrat av Gabriel den 09 november, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Gabriel den 09 november, 2008)