NULL Skriv ut sidan - Hjo

Anbytarforum

Titel: Hjo
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-11-10, 09:16
För att knyta vidare på en del trådar - den till Norge flyktade Nils Larsson Wetterberg ska vara född ca 1691 i Skövde. Är han släkt med ovannämnde krämare Lars Danielsson ? NLW:s syskonbarn (=kusin) är Karl Andersson Fagerberg (född ca 1692 i Skänninge; gift med en dotter till häktmakaren Elias Johansson i Falköping). Vid samma stöldmål (Gillbergs dombok 1711) nämns deras kamrat Ludvig Detlofsson Dahlman och denne liksom NLW och KAF tjänstgjorde vid Upplands femmäningsregemente (Carl Bildsteins regemente) en kortare tid innan han rymde. Vid samma regemente återfinns flera andra resandefolk Christian Mårtensson Broberg och Staffan Detlofsson (troligen Ludvig Detlofssons bror - fadern kan vara Detlof Ersson i Alingsås som även tillhörde de resande där; både CMB o SD har tidigare kopplingar till Bogesund.
 
Jfr också under resande: Wetterberg, där finns mer kopplingar till Skövde (krämaren Anders (Eriksson) Wetterberg (f ca 1698) gifte sig i Skövde 1719 med Elisabeth Larsdotter).  
 
Christoffer Nilson i Lidköping som är fadder 1700 åt Jacob Jönssons ifrån Hjo dotter Sofia är troligen densamme resande som blir borgare i Bogesund (=Ulricehamn) 1711 och är svåger till Jonas Lund. Han anges då komma ifrån Gränna. Samme namne CN är troligen dessutom cautionist i Alingsås åt Staffan Detlofsson (gift med Sara Lorentzdotter) då denne antas som borgare där - och då uppges komma ifrån Bogesund! Har för mig att jag stött på denne CN i samband med Ruutfamiljen i Gränna men kan tyvärr inte nu hitta var jag har denna notis.