NULL Skriv ut sidan - Hjo

Anbytarforum

Titel: Hjo
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 2008-11-15, 22:55
På släktforskardag i Borås förra året så kom det fram en man och pratade med mig. Efter ett tag så sa han att han skrivit en bok 1700-talets Tomtnamn och Tomtägare i Hjo stad. Naturligtvis frågade jag Sven-Arne Rosenberg direkt om han hade med sig ett exemplar, som jag kunde köpa, och visst hade han det! Borde vara en kioskvältare bland de som är intresserade av tidigt resandeforskning och Hjo stads historia!  
 
Efter att annat kommit emellan hittade jag boken på nytt häromdagen i en av alla högar!
 
Under tomt nr 37:
Rådman Erich Andersson Berg på granntomten nr 4 sålde 1697 en tomt till krämaren Jacob Jönsson. och Krämaren Per Nilsson, som fick burskap 1712, var gift med Margareta Jacobsdotter. Per och Margareta anges i föddeboken som föräldrar till fyra barn mellan åren 1719 och 1723. Sannolikt var krämaren Per Nilsson måg till krämaren Jacob Jönsson.
 
Under tomt nr 15:
Enligt ett RR-protokoll avlade Hans Christophersson sin borgared den 3 november 1692. Samma dag anges också att han köpt en tomt av Esaias Persson. År 1712 avlade Hans Christopherssons son Christopher Hansson, borgareden. 1721 köpte han faderns tomt. I BU 1758 efter Christopher Hanssons änka, Maria Jönsdotter, fanns en tomt som delades mellan de tre arvingarna, Hans Johansson, Johan J-son Wetterqvist och Sophia Johansdotter. Några dagar senare, den 6 mars 1758, köpte glasföraren Hans Johansson sina syskons andelar i Esaias tom. Efter Hans Johanssons död 1760 övertogs tomten av ende sonen Johan Hansson.
 
Naturligtvis är även Andor Jönsson och fem av hans söner omnämnda (tomt nr 10) och Jöns Jönsson (gift med Margareta Jacobsdotter) och två söner Jacob och Olof med (tomt nr 27 Sörgården).
 
Mvh
 
Gabriel