NULL Skriv ut sidan - Wetterberg

Anbytarforum

Titel: Wetterberg
Skrivet av: Bo-Arne Stenqvist skrivet 2005-10-10, 16:04
Hej,
och tack för svaret Staffan. Ursäkta att det dröjt.
 
Anders Wetterberg är svår att få grepp om. Han verkar just under den period det fattas böcker i Skara. Jag har beställt hem domboken för staden för att se om jag kan hitta när han blir borgare där. När han gifter sig i Skövde kallas han i vigselboken för unge borgaren. Beställde även dombok för Skövde, men fick överraskande nog Uddevalla istället!
 
I Skara tycks han för det mesta kallas för Anders Ersson eller Ericsson. Om man antar att han först är borgare i Skövde och gifter sig där med Elisabeth Larsdotter 1719, vilken avlider där 1721, och om det är han som får sonen Erik 1725 i Skövde så måste han blivit borgare i Skara 1721.
 
I Skara år 1721 den 9 januari föds borgaren Anders Erickssons barn Britta. I Skara dödbok 1725 11/10: Borgaren Anders Ericssons hustru på Gunnarmånsgata död. Detta borde i så fall vara hustru nummer två och i så fall mor till Johannes och Erik. Vidare kan man läsa i kyrkoräkenskaperna för 1728: Anders Ericssons barn 4. Skulle detta stämma skulle han varit gift ytterligare en gång innan han gifter sig med Catharina Hedenberg. Detta skulle givetvis kunna vara två olika Anders Ericsson, men jag har bara hittat en borgare med det namnet i Skara (hittills)och när han förekommer i böckerna i Skövde kan man inte hitta honom i Skara och tvärt om. Tillfällighet?!
 
I flyttningslängden i Skövde 1736 flyttar en Maria Larsdotter Wetterberg från Johan svenssongård för att gifta sig med drängen Sven Siögren. I ett dop 1745 18/7 när borgaren i Skövde Oluf Beck får en son Anders är Catharina Andersdotter Wetterberg fadder.
 
Vet Staffan eller någon om rådmannen med syskon hade Larsson som patrinymikon?
 
Vh
 
B-A Stenqvist