NULL Skriv ut sidan - Hembygdsföreningar och lokalhistoria

Anbytarforum

Titel: Hembygdsföreningar och lokalhistoria
Skrivet av: Stefan Lundgren skrivet 2008-08-10, 19:43
Ursäkta att jag kanske rör upp känslorna med detta inlägg, det var inte meningen i så fall, mitt syfte är endast att skapa diskussion om hembygdsföreningar, släktforskning och lokalhistoria.
 
Hembygdforskningen är viktig för att kunna bevara lokalhistoria, men det är ett helt annat sätt att informera eller lokalhistorien skall kunna nå fram till allmänheten. Hembygdsföreningarna skall kunna visa upp vad som finns på lokalnivån och ser till att människor får kännedom om detta. Tyvärr har jag inte den uppfattningen att vissa hembygdsföreningar inte kan klara av eller visar ointresse själva när man själv är intresserad av lokalhistoria. Jag säger inga namn eller föreningar, personligen har jag fått en uppfattning om att vissa hembygdsföreningar bara tycks finnas på papperet. Medan det finns hembygdsföreningar som verkligen försöker föra lokalhistorien vidare.
 
Jag tycker att hembygdsföreningarna behövs, men då skall också de aktiva eller de som sitter i styrelsen/eller befinner sig i själva kärnan vara tillmötesgående. Jag har den uppfattningen att det finns hembygdsföreningar som inte är det och degardera sig själva ner sig på djupet.
 
PLUSSIDAN
 
***Hembygdsföreningar verkligen försöker göra sin historia levande och inte bara om fornminnen som är flera tusen år gamla. Utan även ger inslag av lokalhistoria, berättar om socknens profiler, försvunna torp och gårdar, lokala händelser och lite andra som anses vara viktigt.
 
***Intresserade aktiva.
 
***De som sitter i själva kärnan försöker dela med sig och låta såväl de som bor inom lokalområdet som utomstående vara med.  
 
***Försöker ta till vara på intressen utifrån.
 
***Dela med sig lokalhistorien.
 
MINUSSIDAN
 
***Tyvärr verkar vissa hembygdsföreningar att dom egentligen vill har det för sig själva eller de som sitter med i styrelsen/kärnan vill har allting för sig själva utan att dela med sig eller vidarebefordra lokalhistorien.  
 
***Visar ointresse för de som är intresserade.
 
***Släpper inte in några nya.
 
***Försöker bara informera några enstaka fall av lokalhistorien som exempelvis på ett fornminne som de själva förstår sig på.
 
Jag anser iallafall att lokalhistoriker, hembygdsforskare och släktforskare skall bistå varandra med uppgifter. Det kan vara en intressant historia som ligger gömd någonstans och då skall man väl hjälpas åt försöka lyfta fram den samt försöka vara så allsidig som möjligt inom historien.
 
Tyvärr har jag fått den erfarenheten att man möter ointresse när man försöker visa intresse för en annan bygds lokalhistoria.
 
Stefan