NULL Skriv ut sidan - Hembygdsföreningar och lokalhistoria

Anbytarforum

Titel: Hembygdsföreningar och lokalhistoria
Skrivet av: Stefan Lundgren skrivet 2008-08-11, 18:16
Rune Johansson  
(------------------------------------------------------------------------------- -
Efter att ha läst ditt första inlägg, ställde jag mig själv frågan: Hur många inlägg får du från dem som har mött motstånd från ointresserade hembygdsföreningar och styrelseledamöter? Svar: Det blir inte många. Hoppas att jag har fel.  
 
Jag tog friheten att citera ditt inlägg, ja, om dom var ointresserade, irriterade eller någonting annat kan jag inte svara på direkt, men jag upplevde att jag var mer eller mindre oönskat. Givetvis tror jag att många hembygds- och släktforskarföreningar gör allt för att informera om hembygden eller lokalhistorien.
 
För att inte hänga ut någon förening, skall jag tala om att min moder är utbildat guide för bl a en känd profil i Sverige. Min mor har gjort allt för att hon skulle få chansen att guida såväl om honom som hans bostad, men hon har den uppfattning att hembygdsföreningens styrelse endast försöker har allting själva, sedan få de övriga de smulor som finns kvar om det finns någonting kvar vill säga. Mycket av det som Chris Bingefors känner jag igen, visst förekommer det. Men dessa föreningar får alltid motgångar till slut.
 
Stefan