NULL Skriv ut sidan - Hembygdsföreningar och lokalhistoria

Anbytarforum

Titel: Hembygdsföreningar och lokalhistoria
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-08-12, 17:57
Hur ser kontakterna hembygdsförening/hembygdsförbund och lokal släktforskarförening ut?  
 
Då jag tillsammans med en historieintresserad kompis var ute på besök i Forsa gamla säteri, som är Hjortsberga hembygdsförenings lokal, utanför Växjö så råkade vi komma precis då de skulle hålla styrelsemöte. Vi blev dock väl och hjärtligt mottagna och fick berätta det vi kände till om byggnadens historia, som var vida mer än föreningens medlemmar kände till - deras informationsblad om byggnaden innehöll dessutom en massa faktafel som någon hembygdsförbundsmedlem felaktigt tåtat ihop. Historieintresset fanns där lokalt, men det verkade som det saknades kontakt med akademisk kunskap och källfakta. När jag nämnde att jag var med i Kronobergs genealogiska förening (KGF) som är länets släktforskarförening blev de nyfikna på denna eftersom de inte hade någon kännedom om KGF sedan tidigare. Detta tyckte jag var märkligt då jag upplever föreningen som väldigt stor (med 1600 medlemmar) och kursverksamheten är omfattande. Vår föreningslokal ligger dessutom i Alvesta tätort dit Hjortsberga kommunalt tillhör. Har vi i KGF missat kontakten funderade jag på och tog upp detta på vårt styrelsemöte och vi beslutade i vår förening att knyta kontakterna med de lokala hembygdsföreningarna genom att bjuda in dessa personligen till vår lokal framöver.  Det som kom upp i diskussionerna var även hur lite respons vi fick ifrån hembygdsförbundets representanter i länet för vår verksamhet. En av länets aktörer inom hembygdsförbundet är Smålands museum och man skulle kunna tro att denna statliga historieförmedlingsinstitution vore intresserad av att söka kontakter med släktforskningsföreningen, men så icke - det har varit en ensidig kontakt via vår kursverksamhet där vi gjort studiebesök hos dem, inte tvärtom.
 
Det verkar vara hos länens hembygdsförbund som bristen av information finns - de informerar inte sina lokala medlemsföreningar om andra likartade föreningars verksamhet. Skälen till detta kan vara att man ej är intresserad av personligt engagemang, att man är rädd för konkurrens om någon annan förening upplevs som mer aktiv.  Detta är i så fall ett svek mot sina egna.
 
Det behövs blåsa liv i kontakterna med de lokala hembygdsföreningarna, för de vanliga människorna som betalar medlmsavgiften till sin hembygdsförening är ofta mycket intresserade av släkt-, person- såväl som gårdsforskning vilket vi släktforskare också är. Vi är av samma sort men har valt olika ingångar för att förstå vår historia.
 
Har Sveriges släktforskarförbund något större samarbete och informationsutbyte med Sveriges hembygdsförbund?  Finns det några gemensamma satsningar ? Genline har ett utbyte med Sveriges hembygdsförbund via sitt projekt Bygdeband. Borde inte en god och utbytbar kontakt mellan Sveriges släktforskarförbund och Sveriges hembygdsförbund också kunna komma igång ?