NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-11-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-11-11
Skrivet av: Mathias Söderström skrivet 2010-11-07, 02:14
Väcker lite liv i tråden igen efter att med intresse läst de gamla inläggen.
 
Har nu forskat i två år och inser att jag troligen aldrig kommer att lära mig allt med släktforskning. Kör fast varje vecka i någon och ibland har jag lite tur och stöter på lösningar när jag letar efter helt andra saker.
 
Släktträdet jag har är till stor del plagierat från mer erfarna forskare, men mitt huvudarbete har jag mestadels fått lösa på egen hand och är nede på 1680.
Även om mycket är plagierat, så finner jag en tjusning i att söka efter dessa personerna jag inte funnit själv från början. Jag har lärt mig mycket av detta. Framför allt så börjar jag bli bättre på att tyda gammal text. Inte så lätt att läsa skrivstil för en som är uppvuxen i dataåldern! Men viktigast av allt, så noterar jag alla källor för varje person, så att arbetet blir mer komplett. I och med detta så kan man också skriva en liten person berättelse om samtliga personer. Vart de bodde, jobbade m.m.
 
Det är tur att det finns forum, som detta så man får chansen att fråga och lära sig mycket. Man vet aldrig när det är för sent att kunna få svar.  
Är rätt övertygad att om 50 år är det väldigt få personer, som kommer att kunna läsa och tyda 15-1600-tal skrift.
Själv hoppas jag kunna lära mig detta medans det finns folk med kunskaper att fråga!
 
Ibland kan de enklaste meningarna vara omöjliga att tyda i böckerna, men ett vant öga ser direkt vad som står. Olika förkortningar och gamla fraser är också problem som kan uppstå.
 
Ann-Mari Bäckman skrev den 20 Maj 2008 om man finner nöje i att plagiera andras arbeten.
-Ja till viss mån, men svaret är inte lika enkelt som frågan.
 
Man kanske istället skulle fråga sig: Varför uppfinna hjulet två gånger?
 
Om släktforskare runt om i landet hjälptes åt att översätta och bygga register, så skulle ett ovärderligt arv efterlämnas. Naturligtvis måste källorna finnas med!
 
Tid sparas för framtida forskare och man kan lägga ned mer tid på det som ingen forskat på tidigare.
 
Är jag naiv i mitt tänkande?
 
Har försökt få kontakt med andra släktforskare som kan tänkas vara intresserade av att samarbeta med renskrivning av kyrkoböcker. Själv har jag redan börjat, men är ännu ensam i projektet.
 
Har insett att det finns ett stort nöje i att kunna hjälpa andra. Ett sätt att betala tillbaka för all hjälp jag själv fått här på forumet.  
 
Tack till alla er som svarar på mina och andra oerfarna forskares frågor. Utan er skulle vi troligen inte fortsätta. Vi skulle stått kvar vid våra problem och till slut tröttnat!
 
/Mathias