NULL Skriv ut sidan - Överraskande lösningar och sammanträffanden inom forskningen

Anbytarforum

Titel: Överraskande lösningar och sammanträffanden inom forskningen
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 1999-07-05, 03:23
Tack för upplysningarna om Lars Magnus! Nu är mitt intresse dock än så länge begränsat till den eventuella förekomsten av en redan utforskad antavla för honom, för att jag i den skall kunna se huruvida det kan finnas någon anknytning till mina anor. I brist på sådan får jag överväga att sammanställa en själv, när jag ändå jobbar med Värmskog och Stavnäs (Lars Magnus mor var född i Stavnäs).
 
Jag vill nu redogöra för en annan upplevelse av tillfällighetskaraktär, här och nu där jag sitter vid mikrokorten: Jag har framför mig en sida ur en hfl (Borgsjö AI:2 p318, 1853-1861) på vilken jag återfinner flera av mina släktingar, och jag går systematiskt igenom den för att förvissa mig om att jag får med allihop.
 
Mikrokortkopian är mörk i nedre vänstra hörnet, och namnet på nedersta raden ytterst svårläst, men jag tycker mig kunna urskilja Henric G??tin. Jovisst, jag har en Henrik Gustin bland släktingarna, men födelseåret stämmer inte alls. Jag antecknar i alla fall, och följer sedan hänvisningen i inflyttningskolumnen till sidan 317 för att kolla detaljerna.
 
På sidan 317 finner jag en person med samma födelseår och sidhänvisning: Pig. Maria El?????tr - knappt en bokstav rätt! Jag stryker mina anteckningar, men nu blir jag nyfiken - vad heter den här för mig okända kvinnan egentligen i efternamn, som jag lyckades läsa så fel? Jag följer ännu en hänvisning bakåt i tiden till sidan 204, där hon står med sin familj:
 
Maria Elisab. Svanström - nämen, henne har jag ju också! Till råge på sammanträffandet är det dessutom hon som några år senare, 1868, skall gifta sig med - just det, Henrik Gustin...
 
Det visar sig att jag tidigare har antecknat i stort sett alla de uppgifter jag på detta något oortodoxa sätt just återfunnit, så några nya upptäckter är det egentligen inte fråga om, utan bara en insikt om hur mycket intressant och viktig information som i praktiken döljs bakom kludd och strykningar på underexponerad mikrofilm.