NULL Skriv ut sidan - Överraskande lösningar och sammanträffanden inom forskningen

Anbytarforum

Titel: Överraskande lösningar och sammanträffanden inom forskningen
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 1999-09-06, 13:09
Som kuriös lösning på släktforskningsproblem är väl följande historia rätt fantastisk. Runt 1984 gav Christina Dalhede mig i uppdrag att leta upp min farfars farfars syster Stina Svensdotter, f 1836 i Frykerud, som 1860 i oktober hade flyttat till Stockholm. Först hade jag tur, jag valde att kolla inflyttningslängden i Nikolai församling först, och där var hon. Koll på angiven adress i husförhörslängden visade att hon var inskriven där, men hennes namn var överstruket. I nästa husförhörslängd var hon inte med och hon fanns inte i utflyttningsbok eller dödbok.
 
Jag kollade så småningom igenom hela husförhörslängden om hon dykt upp i något annat hushåll, och för säkerhets skull i nästa års längd också. Ingen Stina. Hösten 1996 har jag ett meddelande en dag på telefonsvararen från en släktforskande dam, som vill ha information om Släktföreningen Pemer. Jag ringer upp och hennes man svarar. Jo, det gäller min mormorsmor, berättar han, hon hette Stina Svensdotter...
 
Cirka tolv år efter att jag gav upp jakten på Stina hörde alltså hennes ättlingar av sig!