NULL Skriv ut sidan - Överraskande lösningar och sammanträffanden inom forskningen

Anbytarforum

Titel: Överraskande lösningar och sammanträffanden inom forskningen
Skrivet av: Per-Olof Båge Eriksson skrivet 2006-01-15, 22:53
Hej!
Jag har haft en ganska märklig upplevelse, som jag tycker själv i alla fall, i samband med min släktforskning. En synkronicitet kan man väl kalla det och jag vill gärna delge andra genom att återge den nedan på det viset som jag skrev ned den strax efter det att det hände.  
Kanske någon annan som läser detta har någon kommentar eller värdering?
 
 
Pennan från Vadstena
 
Min kusin har släktforskat ang. vår morfar Gustaf Widin som härstammar från Harbo i Uppland. Morfars mormors far var adelsman och fick därför inte gifta  sig med sin käresta, eftersom hon var en enkel piga i adelsfamiljen. De fick dock med tiden  3  barn tillsammans När fadern blev äldre bodde han hos en av de tre döttrarna i Vilsåker. Deras förhållande var således mycket starkt och samtidens motstånd mot deras förhållande kunde alltså inte förändra deras inbördes känslor för varandra.
De tre döttrarna fick inte heller ta sin fars efternamn, Planting Gyllenbåga, utan  tog sig därför namnet Rosenholm, så länge de var ogifta.  
Det var ett namn som deras morfar hade som  tilläggsnamn.
 
Genom en omfattande släktforskning hade min kusin Majken kommit fram till att en av släktgrenarna gick direkt ned  till bl.a. kungen Karl  Knutsson Bonde som levde på 1400-talet. Längre än så gick inte Majken men antydde i sin redovisning av släktförhållandet att det via kungen, och hans hustru drottningen Birgitta Turesdotter, skulle finnas ett visst släktskap med Den Heliga Birgitta.
 
Detta tyckte jag lät väldigt intressant varför jag började forska i diverse böcker från bibliotek och andra källor. Efter en tids intensivt letande fick jag fram de flesta felande  länkar i  släktbanden men jag saknade uppgift om huruvida Israel Birgersson hade några barn.  
 
Jag hade gjort upp med min arbetsgivare om att jag skulle få  avtalspension under hösten och avstod från att ta ut min semester. Jag  arbetade därför hela sommaren, och under en stor del av semestertiden  var jag ensam på min arbetsplats.  Eftersom det var fredag tog jag mej  friheten att utnyttja en stund av arbetstiden till att studera den senaste boken jag lånat på biblioteket. Där hittade jag  äntligen det namn som saknades, nämligen just vad DH Birgittas bror Israels barn hette och så föll plötsligt allt på plats. Flickan hette Helena Israeldotter och var gift med Karl Ulfsson Sparre av Tofta. Hon var också  mormor till kung Karl Knutsson Bonde. Listan var därmed komplett, och allt stämde mycket väl.  Det visade sig därmed att kungen var direkt släkt med DH Birgittas bror Israel Birgersson (gen. 4) och dessutom att drottningen var direkt släkt med DH Birgittas syster Karin (Katarina) Birgersdotter (gen.5). Det fanns således en dubbel koppling till DH Birgitta och hennes familj. Både drottningen och kungen var således släkt med DH Birgittas far, Birger Petersson (Persson) på Finsta.
 
Jag var  väldigt nöjd och tyckte att jag nu kunde och gå ned till Kista centrum och äta lunch.
 
När jag  hade ätit min lunch och var på väg tillbaka till arbetet passerade jag över Kista torg. Då fick jag se en penna som låg på stenläggningen, just utanför där Gota bank hade legat. Jag vet inte riktigt varför jag brydde mej om pennan överhuvudtaget. Kanske var det den lite ovanliga färgsättningen jag reagerade på. Det var en enkel kulspetspenna och den var till hälften gul och andra hälften grön. Jag vred på pennan och när jag läste texten som var ingraverad där så fick jag något av en liten chock. Där stod: S:ta Birgittas Kloster Vadstena.  
 
Hur kom det sig egentligen att denna penna låg där. Vem hade tappat pennan? Hur kom det sig att just jag hittat den?? Just jag, och just denna dag, då jag nyss löst problemet med vår släktskap med kvinnan som byggt detta kloster. Jag förutsätter att det inte kan vara så värst många pennor av detta slag som låg tappade någonstans i världen.
 
Man kan ju fundera rent matematiskt över sannolikheter, och sannolikheten för att alla faktorer skall sammanstråla är, vad jag kan förstå,  så låg att den är obefintlig. Ändå händer det!
 
Jag gick tillbaka till min arbetsplats och arbetade tills dagen var till ända. När jag kom hem på kvällen fortsatte jag att studera boken som gav mej ytterligare en mindre chock. Där stod att  Den Heliga Birgittas dödsdag var den 23 juli 1373.
 
Dagens datum, dvs denna dag då jag hittade namnet, och då jag hittade pennan, var just den 23 juli 1999.
 
Per-Olof Eriksson, i  juli 1999
 
 
Jag vill inte själv lägga någon mera ingående värdering på det hela, bara återge händelsen exakt som det gick till. Det skulle vara intressant om den som tappade pennan ifråga i Kista fick läsa detta och kunde höra av sig.  
Jag har fortfarande den gulgröna pennan kvar. Ett halvår efter denna händelse passerade jag Vadstena, och passade då på att besöka Birgittastiftelsens nunnekloster där. Jag berättade händelsen för dem och fick i samband med det besöket  en ny penna av nunnorna, men det var en penna av nyare typ som var gul-blå istället.
I Vadstena fick jag också uppleva en ny synkronicitet av märkligt slag, men den får jag återge en annan gång.
Hälsningar
Per-Olof