NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 december, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 december, 2015
Skrivet av: LarsOlof Lööf skrivet 2015-09-28, 17:20
hej Thomas G,
Jo uppgiften om Stadsmajor Peter Benjamin Tallbergs härkomst är ur Elgenstiernas ättartal i ingressen till adliga ätten Tallberg. I mitt arbete med personer i 1700talets Göteborg har jag ofta haft anledning att läsa om släkten Tallberg och känner mig därför väl bekant med informationen. Elgenstierna skriver i den här omtalade ingressen En under 1700-talet i västra Sverige bosatt gren härstammar från den introducerade yngre broder majoren vid Österbottens femmänningsinfanterireg. Peter Benjamin Tallberg, sist stadsmajor i Göteborg och d 1749 på Häggåsen i Romele sn (Älvsb.).  Ser vi sedan i uppställningen över familjen är han då bror till överstelöjtn. Carl Fromhold Tallberg (d 1735), gift med 1. Helena Catharina Gyllenberg (1680-1706) och med 2. Catharina Elfving (1688-1736).
Bröderna Tallberg är sedan söner till löjtnant Johan Tallberg och kanske hustrun Cathrina Meck (d 1723 på Skofteby i N Härene sn., Skaraborgs län). Löjtnanten Tallberg stupade 1676 i slaget vid Lund. Ytterligare en äldre generation meddelas av Elgenstierna.
Jämför vi sedan med suppl som förbundet utgav 1998 återkommer uppgiften om stadsmajoren Peter Benjamin Tallbergs härkomst, med ett litet eventuellt son till ... som tillägg. Dessutom erhåller vi upplysningen att Peter Benjamin Tallberg även han adlades 1719 29/10, alltså samtidigt/samma dag  (!!) som Carl Fromhold Tallberg, vilket ytterligare kan stärka antagandet om släktskapet dem emellan.
 
Hälsningar LarsO