NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 december, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 december, 2015
Skrivet av: Thomas Grunde skrivet 2015-09-28, 20:43
Hej Lars Olof,
Tack för svar !  
Jag har ju också varit inne och snusat på Elgenstierna, Adam Lewenhaupts - Karl X11 officerare 1-2, biografiska anteckningar från 1920, Svenskt konversationslexikon, nr 4, m.fl. källor.
Problemet är att jag har svårt att få ihop det !!!
- Enligt Elgenstierna skulle Peter Bejamin vara en yngre bror till Christian Simonsson, adlad 1631. En under 1700-talet i västra Sverige bosatt gren härstammade från den introducerads broder, majoren vid Österbottens femmänningsregemente, Peter Bejamin Tallberg..... Eftersom Christian var död 1649 kan ju Peter Benjamin näppe vara hans bror ???
- Löjnant Johan Tallberg (son till Christian)ska ju ha stupat vid slaget vid Lund 1676-12-04. Dvs. flera år innan Peter Benjamin föds (1679?).
- Några säkra uppgifter att Peter Benjamin var bror till Carl Fromhold har jag ej. Däremot att han hade en bror, Göran Reihold (1674-1755)major, död i Vetlanda - blind,utfattig och svårt sjuk av sina svåra blessyrer.
- Att Peter Benjamin adlades 1719-10-29, i samband med att ätten Tallbergs adelskap konfirmerades av svenska riddarhuset synes klarlagt.
- Hans dotter Hedvig Catharina, född 1705 gifte sig med prosten i Väring Sven Zettervall.
Peter Benjamin och Hedvig Catharina är mina ana i rakt nedstigande led.
 
- Om du kan ge lite ljus over ovanstående är jag mycket tacksam!
- Likaledes om du har ngn info om Peter efter 1719!
mvh/ Thomas