NULL Skriv ut sidan - Församling eller socken?

Anbytarforum

Titel: Församling eller socken?
Skrivet av: John Sidén skrivet 2000-09-03, 09:01
Några kommentarer till Bo Perssons inlägg:
1) Församling kan både beteckna menigheten i kyrkan och det geografiska område där de bor som söker sig till en viss kyrka (tidigare socken). Begreppet församling i den senare betydelsen började användas på 1500-talet. Emellertid kan det finnas skäl att renodla den första betydelsen av ordet församling och låta det äldre ordet socken ersätta ordet församling i den senare betydelsen. I min släktforskning har jag dock alltid använt ordet församling, förmodligen på grund av det sammanhang jag står i när jag inte släktforskar. Jag har också bott större delen av mitt liv i städer och som Leif Boström skriver har stadsförsamlingar aldrig kallats socknar.  
2) Som politiskt-administrativt begrepp försvann socknarna i och med kommunreformen 1952, jag har lite svårt att förstå varför Bo Persson hävdar något annat. Givetvis har både Bo Persson och andra rätt att använda begreppet socken när de talar om en politiskt-admininstrativ enhet som en gång fanns.  
3) Det finns territoriella och icke-territoriella församlingar. Begreppet personella församlingar vet jag inte var Bo Persson har hittat någonstans. Alla församlingar, både de territoriella och de icke-territoriella, är personella i den meningen att de består av personer.
4) När det gäller kyrkoadministrationens bristande respekt för det förflutna kan jag delvis hålla med Bo Persson men inte helt. Redan i början av 1980-talet kom utredningen Församlingen i framtiden som hävdade att det bästa för församlingarna när det gäller ekonomi och administration var att de slogs ihop och blev identiska med de borgerliga kommunerna. Det hedrar församlingarnas förtroendevalda att de med kraft avvisade ett sådant förslag. Men som Nils Marelius mycket riktigt framhöll vid stämman i Linköping förra lördagen är numera pastoratet den minsta ekonomiskt-administrativa delen i Svenska Kyrkan. Steget är därför inte långt till att församlingarna i ett pastorat slås ihop vilket ju också har skett på en del håll. Detta sker också av andra skäl än ekonomiskt-administrativa. Om kyrkoordningen säger att gudstjänst måste firas i församlingen en gång i veckan måste det finnas människor som kan ta ansvar för gudstjänstens genomförande och människor som kan och vill delta i gudstjänsten. Min erfarenhet som präst på östgötska landsbygden är att det första kravet är inte svårt att uppfylla men det andra kravet är något svårare att uppfylla, särskilt en helt vanlig söndag då det inte är något särskilt som ska ske under gudstjänsten. Emellertid tycker jag att begreppet församling skulle kunna ha en vidare betydelse än att enbart vara knutet till gudstjänsten. Men det är, som jag skrev igår, en mer inomkyrklig diskussion, att jag tar upp den nu beror på att Bo Persson tar upp det i sitt  inlägg.
Men i sakfrågan ansluter jag mig till förslaget att verka för att ordet socken ska användas om den minsta administrativa enheten för folkbokföring.  
Med vänlig hälsning
John