NULL Skriv ut sidan - Församling eller socken?

Anbytarforum

Titel: Församling eller socken?
Skrivet av: John Sidén skrivet 2000-09-03, 15:59
Hej Christian!
Om jag börjar med Flymen kan jag inte se någon anledning till att inte kalla den församlingen socken. I den Nordisk Familjebok som finns i hemmet där jag växte upp står det om Flymen att det är en socken i Blekinge län. Jag kan dock hålla med dig om att det känns lite konstigt att tala om Karlskrona socken. Men före 1971 var Karlskrona en stad så varför kan man inte damma av det begreppet, det har ju gjorts på en del andra håll i vårt land, Stockholm och Västerås för att ta några exempel.  
Om jag sedan fortsätter med det här med folkbokföring är det ju så att även om du inte tillhör Svenska Kyrkan är du folkbokförd i en territoriell församling som väl i ditt fall torde vara Karlskrona stadsförsamling. Även fröken Ruben bör vara folkbokförd i den församlingen eftersom någon icke-territoriell mosaisk församling inte finns i Karlskrona, det finns över huvud taget ingen alls sådan församling någonstans i Sverige. Det har funnits icke-territoriella mosaiska församlingar i några svenska städer men dessa har uppgått rent folkbokföringsmässigt i territoriella församlingar. Däremot finns, som du mycket väl vet, Kungliga Karlskrona amiralitetsförsamling som är en av de fem icke-territoriella församlingarna som finns kvar i vårt land. Såvitt jag kan förstå kommer dessa att på sikt försvinna som folkbokföringsenheter. För Svenska Kyrkans del är det dock möjligt att församlingsbegreppet kommer att mista sin geografiska förankring så att jag kan vara medlem i den församling där mitt sommarhus finns eller där jag regelbundet går till kyrkan även om det är någon helt annan stans än där jag bor och är folkbokförd. Men det är också en intern kyrklig diskussion som väl inte direkt har med denna sak att göra. När det gäller min kollega Ann-Louise Trulsson som jag inte känner och aldrig har träffat är hon inte pastor utan hennes korrekta titel är komminister.  
När det gäller Sveriges dödbok 1950-1999 så anges där namnet på den församling där den avlidne var folkbokförd vid tiden för dödsfallet, inte vad församlingen hette 1 juli 1991. Det tycker jag är alldeles så som det ska vara eftersom det i ett längre historiskt perspektiv ju inte är ovanligt att församlingar ändrar namn eller församlingsgränser ändras. Jag tycker därför att det är svårt att hitta en tidpunkt då församlingsindelningen fryses och jag tror att 1 juli 1991 inte är så bra, snarare är 1 januari 2000 en bättre tidpunkt eftersom det då blev kyrkans sak att bestämma gränserna för den folkbokföringsenhet som kallas den territoriella församlingen. Tidigare var det en sak för regeringen.  
Som jag skrev i mitt förra inlägg kan ordet församling betyda två saker, antingen den menighet som samlas till gudstjänst och känner samhörighet med en kyrka och den verksamhet som bedrivs där, eller ett geografiskt område och de människor som bor inom det området. Såvitt jag kan förstå är det i huvudsak den förra betydelsen du Christian lägger in i ordet församling. Men folkbokföringen definierar församling i den senare betydelsen. För att undvika denna begreppsförvirring håller jag med dig Christian och även andra som tagit till orda i denna diskussion att begreppet socken borde återinföras.  
Med vänlig hälsning
John