NULL Skriv ut sidan - Församling eller socken?

Anbytarforum

Titel: Församling eller socken?
Skrivet av: Ted Rosvall skrivet 2000-09-11, 13:37
Den 6/9 sändes Släktforskarförbundets skrivelse (läs den på Rötter) iväg till Regeringen och Kulturdepartementet. Samma dag e-mailade vi också texten tillsammans med en Press Release till alla svenska dagstidningar vars e-mail-adresser vi lyckades få tag på. Samma dag publicerade jag också en uppmaning (även den på Rötter, under Veckobrev från Förbundsordföranden) till alla medlemsföreningar och till alla aktiva släktforskare att verkligen ta tag i ärendet, kontakta beslutsfattare och opinionsbildare, hemsöka tidningsredaktioner och ringa upp politiker.
 
Idag, måndag, har Förbundet fått en Press Release från Riksantikvarieämbetet med deras remissvar i samma fråga. Jag vill påstå att deras synpunkter överensstämmer nästan 100%-igt med våra. Jag har idag mailat vårt remissvar till Riksantikvarieämbetet med en propå om att vi kanske kunde göra någon sorts gemensam aktion kring sockenbegreppets bevarande. För en liten stund sedan fick jag svar från RAA's pressekreterare. Så det rör verkligen på sig i denna fråga.
 
Förbundets planeringsutskott kommer att ta upp frågan om hur vi går vidare den 19/9, och dessutom kommer ärendet upp på det styrelsemöte som är planerat till den 6-7/10 i Härnösand - tidigarelagt från det normala, som är November, just för att det är så många viktiga frågor, däribland denna, som inte kan vänta.
 
Med vänlig hälsning
 
Ted Rosvall
Förbundsordförande